Fortsätt till huvudinnehåll

Hur ens målsättningar ändras

Mitt mål är en stark och glad kropp men målsättningen de senaste månaderna har ändrats. Tidigare för mig har mottot vara "att träna mig ner i vikt" men nu vänder jag på steken. Nya mottot är "jag äter mig ner i vikt". För oavsett hur hårt och hur ofta jag tränar så kommer jag inte få till en långsiktig viktminskning om jag inte sköter kosten. Jag kan ju inte heller "köra samma sak och förvänta sig ett annat resultat" utan fokusen läggs om.

Träning för mig är ju numera en vana, en rutin. Ja jag kanske missar något pass här och där men jag vet att några längre träningsuppehåll kommer jag inte göra frivilligt. Jag mår för bra när jag tränar. Stela leder och muskler mjukas upp, jag får mindre ont, jag får en endorfinkick, jag får ett lugn i kroppen, min kropp mår bra av att svettas m.m. Jag mår helt enkelt bra! Därför känner jag att min energi ska inte läggas på att få in träningen i mitt liv för den är ju redan här för att stanna.

Men det som är skillnaden med min träning idag och för 1 år sedan är att nu kör jag mitt race. Jag har slutat jämföra mig så mycket med vad andra kan eller vill. Jovisst att sätta tresiffrigt i marklyft hade ju varit kul men nä det motiverar mig inte alls. Eller vad någon annan pressar i bänk eller vilken cirkuskonst de kan utföra. Jag bryr mig helt enkelt inte längre. De som vill göra det och har det som mål får göra det så fokuserar jag på mitt.

Tidigare har jag sett ett träningsevent som värsta chansen till att träna en hel dag för då går jag ner i vikt... Jo eller hur? Snarare tvärtom! För dels bli jag ju mycket mer hungrig och vräker i mig saker hela tiden. Ett proteinbar här och en banan här och lite läskeblask här. Plus extra storlunch för det måste jag ju nu när jag tränat så hårt. Och på kvällen unnar jag mig en riktigt god (och stor) middag plus en massa snask. Går ju bra då Jensen att få stålplattan att visa minus...

Många inkluderat mig själv har nog satt upp målet att tränar jag bara på måndagen så blir det en bra träningsvecka. Tänk om jag gör det omvända dvs jag väljer bra matval på måndagen för att starta veckan på bästa sätt för jag vet att träningen kommer jag sköta ändå. Det jag ska få in rutin på är ju att sköta kosten på ett optimalt sätt för mig. Så att jag mår bra och får de resultat jag önskar. Likaså att istället för att tänka jag ska träna en timme extra denna veckan för att få ett minus så är det en bättre investering för mig att lägga den timmen på att planera, köpa in och laga bra mat.

Kommentarer

  1. Hoho skall du gå på Blogger Camp :)???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte för det är verkligen jättekul! Hade jättegärna velat gå men som fattig student så finns inte pengarna till ett sådant äventyr i år. Ska du gå?

      Radera
  2. Det där låter verkligen som en bra idé Tina! Maten sägs ju vara A och O. Lycka till! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nellie! Ja men det är den verkligen. Kram!

      Radera
  3. Hej Tina, ett varmt tips är att kika upp FAA. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Jag har full koll på det men just nu känns det inte som ett alternativ för mig. Men vem vet i framtiden. Tack ändå!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…