Fortsätt till huvudinnehåll

Hur ofta äter du?

Hur ofta ska man äta egentligen? Många tips man läser är ju att äta ofta, i alla fall i träningssvängen upplever jag. Det är frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och mellanmål. Jag har köpt detta rakt av men ändå har det inte riktigt funkat för mig. Det har helt enkelt inte känts rätt i kroppen även om jag kände att jag behöver fylla på regelbundet. Det har känts som det skapat sug efter mer hela tiden. Jag är hungrig, sugen, mätt samtidigt men mest bara SUGEN :-(

Jag behöver frukost, lunch och middag vid regelbundna tiden och går det mer än 4 timmar mellan målen så spårar det ur. Mitt blodsocker blir väldigt lågt och jag kan inte kontrollera mitt ätande.Vid de tillfällena får jag ibland bara säga till maken - ge mig bara mat. Är vi ute och ska beställa så kan jag inte välja alternativ utan vill ha hela menyn. Då är det bara att be om hjälp och säga kodorden till världens bästa maken. "Nu är jag för hungrig bestäm du vad jag ska äta". Därför känner jag att tex periodisk fasta inte skulle funka för mig för då blir jag för låg och sedan kan jag inte hantera matsituationer. Medans för andra funkar detta alldeles utmärkt och de mår strålande.

Likaså med 5:2. Tror det fungerar ypperligt för vissa individer framför allt de som inte har några matnojor och då är det ju bara att köra på. I dagarna tog jag mig en rejäl funderare över varför jag helt plötsligt tyckte att detta var en bra idé när jag innerst inne vet vad som funkar för mig. Häromdagen trillade polletten ner. Jo för att "spara kalorier" till en massiv ätardag på helgen då jag drömde om att frossa i sötsaker. Eehh kanske lite fel skäl till att köra 5:2...

Plus att jag vet ju att för mig som individ funkar det bäst med 4 mål mat per dag (frukost kl 9, lunch 12.30/13.00, middag 16.30 och mellanmål 20.00). Vissa dagar kanske det blir ett extra mini-mellanmål för att anpassa till min träning och ibland blir det mellanmål innan träningen vid 16.30 för att sedan äta lite mer vid det senare målet efter träning. Eller ibland när man är bortbjuden så kan ju inte alla andra anpassar sig till min time schedule :-) Dock håller dessa fyra målen mig stabil i blodsockret, lagom hungrig till det är dags att äta och lagom mätt när jag fördelar mitt matintag jämnt under dagen.

Hur ofta äter du? Kör du periodisk fasta eller 5:2?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…