Åt skogen!

I helgen som gick (fre/lör) så gjorde denna bloggerskan inte de bästa matvalen här i världen. Eller egentligen inget fel på maten mer än mängden men framför allt jag åt en massa godis (första gången i år). Inte så att hela världen går under men om målet är att viktminska plus man mår oerhört dåligt rent fysiskt utav sitt intag så är det läge att reflektera vad som hände och hur jag stoppar mitt ätarbeteende i tid innan det eskalerar. För snabbt kan två dagar blir två veckor som sedan blir två månader. Gäller att tänka om och revidera planen!

Så vad kom jag fram till? Jo att tre nätter med dålig sömn gör mig mer mottaglig och sugen på snabba kolhydrater. När man är trött in på benmärgen så är man inte så sugen på en morot utan snarare största påsen lösgodis. I alla fall jag. Lägg på lite stressnoja på det och massiv pollenallergi. Läste också väldigt intressanta fakta om detta i min kurslitteratur som jag tänkte dela med mig i ett kommande inlägg. En annan sak är vitt bröd som tydligen verkligen är en trigger för mig.

Förra veckan blev det en del frukostseminarium där det bjuds på bullar - som alltid består det utav vitt bröd i form av frallor med pålägg. Vill ju inte sticka ut och vara the odd one som tackar nej samt en ypperlig ursäkt att använda för sig själv att det är okej att äta... Men jag mår alltid botten efter vitt bröd framför allt till frukost. Blir inte mätt, ont i magen och däst plus att sedan är jag sugen hela dagen. Precis som det inte går att stå emot utan den lilla röda sockerdjävulen på ena axeln skriker i örat - ÄT!!! När jag äter mitt hembakta rågbröd eller gröt så är jag mätt, nöjd och lagom hungrig till lunch. Så nu gäller det att tänka om, planera och prioritera. Helt enkelt revidera och utvärdera the plan.

Har uppat kalori-intaget en del utifrån uträkningar i Lifesum, skrivit ner mina tankar och analys i min kalender/dagbok (nej allt fläks inte ut här men nästan :-) ), bollat med maken och kompis samt lagt upp en strategi fram till midsommar. Till exempel kanske inte viktigast att jobba med inre magmusklerna och kosten är den biten som tar mest energi och bör ha fokus. Har även reviderat mitt viktmål så att det inte skapar ångest och oro utan en tydlig målbild. Min målbild som jag jobbar mot nu är att kunna ha min festklänning på midsommarafton med en vikt kring 75 kilo för att kunna dra upp dragkedjan...

Tydlig målbild!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför är jag öppen med min Gastric Bypass?

Jag är tillbaka...

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness