Fortsätt till huvudinnehåll

Brödtips...

I tisdags när jag skulle få besök beslöt jag mig för att bjuda på hembakt bröd till eftermiddagsfikan. Bestämde mig för att baka de nötbullarna som jag bjöd på när kärleken firades. Men även att testa ett nöt- och fröbröd jag varit nyfiken på länge. Blev en succe med båda så ville bara tipsa er om dessa recepten här i bloggen. Bullarna är godast varma med massvis med Bregott och enklast att bara bryta i mumsbitar. Jag använder honung istället för agavesirap och denna gången hade jag inget bovetemjöl så tog hälften rågmjöl och hälften grahamsmjöl.

Vad det gäller nöt- och fröbrödet så tog jag vad jag hade hemma. I mitt fall blev det valnötter, mandlar och cashewnötter. Nästa gång kommer jag skippa chiafröna på toppen för de trillade bara av. Missade också att man kunde ha i dadlar men tror det kan bli riktigt gott. Plus när du skivar brödet blir det spill men spara det "strösslet" för det kan ju toppa en sallad för en go crunch. Tänk på att med alla dessa nötter så innehåller brödet mycket energi. Nyttigt men kaloririkt om du tänker på sådana saker.

Happy baking!!!

Klicka på bilden för receptet.

Goa bullar!

Enklast att bara bryta i bitar och smöra :-)

Massa nötter, fröer, ägg och kokosolja - mums! 

Voila ser nästan ut som en sockerkaka...

En skiva och detta visade sig vara försvinnande gott! 

Spara strösslet... 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…