Mina träningsmål 2020

Har den senaste tiden tänkt mycket på hur jag vill träna under 2020 och vad är mina mål med träningen? Först och främst mår jag så himla bra av att träna. Knoppen blir lugn, kroppen avslappnad och jag älskar känslan av att jag kan, orkar och att känna mig stark! Värt allt!!! Sedan min operation och nu senast med min utmaning #70dagartill2020 har fokus legat på att komma igång igen. Att få in träningen som en rutin i mitt liv igen. Lägsta tröskeln för mig då är att gå på cirkelgymspass på Friskis eftersom det är min första träningskärlek :-) Dvs styrketräning men i organiserat format där det är en bestämd tid och att det kräver minimal tankeansträngning från mig - det är bara att göra! 

Och framför allt mina 70 pass till nyår har fått mig på rätt bana. Nu är det verkligen en vana (en nygammal sådan) och jag mår så himla bra. Slog mig efter min dunderförkylning i början på december när jag inte orkade träna att jag saknade det jättemycket. Och de första passen när jag var tillbaka gick jag med hoppsansteg till gymmet. Och tänkte - fasiken vad jag älskar detta och tänk nu är jag en tränade person!!! Nu vill jag ha mer och tankarna började spinna (bokstavligen :-) ) på vad vill jag nu när min kropps storlek inte begränsar mig.

En dröm som legat och grott men som jag inte vågat tro på var att köra Vasaloppsspinning igen. Detta är alltså ett cykelpass samtidigt som Vasaloppet som då visas på en stor duk i spinningsalen och man håller på till första man är i mål. Detta innebär åtminstone 4 timmar på en cykel. Men med 112 kilo så kändes det inte aktuellt överhuvudtaget. Fast nu 29 kilo mindre så helt plötsligt ser jag drömmen som ett realistiskt mål som jag faktiskt kan uppnå. Ja, jag får kämpa för att uppnå det men det är jag van vid. Vasaloppet 2020 it is och det sker den 1 mars.

Senast jag cyklade Vasaloppsspinning var 2016 och 2015 på ungefär den vikten jag har nu. Vet att jag har pannben och ork så vet att jag kan fixa det på ren envishet. Men jag vill vara förberedd och vill inte betala ett för högt pris tex med en skada. Plus den 21 mars är det Spin of Hope som jag vill cykla med mer glädje i själen än sist som var 2018. Så nej jag vill känna mig redo därför blir full fokus på flås och spinning under först kvartalet på 2020. Detta så att mitt underrede, rygg/nacke, händer, höfter, knä och fötter får bästa möjlig förberedelse för att sitta på en cykel i 4 timmar i sträck kräver en stark kropp.

Från Vasaloppsspinningen 2015 och 2016.


Från Spin of Hope 2018 med alldeles för många kilo. Kommer ihåg hur ledsen jag var efter denna timmen och en del av min träningsglädje försvann... Har inte satt mig på en spinningcykeln förrän 27 dec 2019. Det säger väl en del för en som älskar att cykla.

En annan sak som jag vill göra under 2020 är att åka på träningsdagar/helger. Just nu vill jag inte åka på en träningsresa för jag vill vara hemma med maken och Kajsa. Men en dag eller två inom Sverige känns rimligt. Dessutom känns det ju inte jättekul att åka iväg själv och då känns en dag/helg mer ok. Jag har redan bokat in två tillfällen och är sugen på ett tredje. De jag har bokat in är:

Och är väldigt sugen på en helg här den 16-17 maj: https://taudientraining.se/traningsweekend-orenas-slott/ Så högst troligt att jag kommer boka in mig på detta som extra pepp.

Men något jag verkligen skulle vilja satsa på är styrketräningen och ser hur långt jag kan komma. Hur mycket kan jag forma kroppen? Hur stark kan jag bli? Egentligen inga problem för mig att sätta ihop olika träningspass etc. Har ju tränat med flera olika PTs så har pass därifrån och är utbildad träningsinstruktör. Men då blir det ju gärna att man kanske inte riktigt utmanar sig utan det mesta blir mellanmjölk. Så funderar på att ta hjälp av Lofsan och hennes team som du kan läsa om här: https://lofsangruppen.se/styrka-prestation

För jag är ytterligare ett mål i sikte under 2020. Nämligen finaste Kajsa. Den där lilla valpen som stulit våra hjärtan. Hon är nu 7 månader och älskar att springa, busa och att aktiveras. Snabblärd med nya tricks och kommandon som tusan. Och hennes mamma är champion i agility. Så vi tror det skulle passa Kajsa perfekt men då behöver matte vara i bättre form. Så fort jag tar mer än två löpsteg så dyker hälsporren upp. Eller min knä pallar inte etc. Därför är ett av målen för 2020 att bygga upp min kropp (främst fötter, knä, mera flås och få ner vikten åtminstone 10 kilo) så jag kan matcha Kajsas kapacitet. Dock får Kajsa inte träna agility på riktigt förrän hon är 1 år och det är den 30 maj 2020.

Så jag tänker att jag lägger upp detta i steg och har olika fokus för olika kvartal under 2020. Börjar med fokus på flås och spinning under först kvartalet på 2020. Målet är 3 spinningpass (alt cykla minst 30 min) samt ett styrkepass i veckan. Plus mina älskade promenader med eller utan Kajsa. Kajsa behöver ju också bygga upp flås ;-) Siktar på 30 min promenad per dag dvs totalt 210 minuter per vecka. Vet dock att jobb kommer vara hektiskt fram till påsk med flera kunduppdrag plus eventuella fysiska behandlingar under 2020 som kanske sätter lite käppar i hjulen (haha pun intended...). Men jag börjar här. Sedan under kvartal 2 blir det styrketräningen i full fokus med eller utan coach. Vi får se hur det slutar men detta är planen så långt.

Hur planerar du din träning under 2020? Har du några specifika mål med din träning?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Känslor på Akuten

Varför är jag öppen med min Gastric Bypass?