Fortsätt till huvudinnehåll

Min läxa!

I förra veckan påbörjade jag ju min 6 veckors kurs i Mindful Eating. Elin coachar mig via videochatten i skype varje onsdag och i dagarna däremellan har jag min "läxa" att göra. Denna första veckan består den av litteratur i min kurspärm, att fylla i matdagboken samt att lyssna på en ljudfil med en kroppsscanning övning. Utmaningen har varit att komma ihåg att fylla i matdagboken efter varje tugga. Medans mindfulnessövningen där jag ska ligga och slappna av samt följa Elins röst/instruktioner har visats sig vara en fullpoängare.

Jag känner mig lugnare, andas bättre, inte så "stirrig" i tankarna och sover som en prinsessa de kvällar jag har lyssnat på övningen innan jag gått och lagt mig. Detta är ju något jag har vetat att jag behöver men ibland är steget till att faktiskt göra så högt som Mt Everest. Det räcker tydligen inte att ladda ner en app på telefon utan man måste lyssna också :-) Största anledningen till att jag signade upp mig på denna kursen vara att "tvinga" mig själv att faktiskt göra. Men på ett lagom sätt och inte för att prestera enligt ett mål. Utan där mina försök är målet i sig om ni förstår vad jag försöker säga :-)

Dagboken för maten

Än så länge fyller jag i klockslag, vad jag åt (inga detaljer utan tex frukost) samt kryssar i om det var för hunger, vana, socialt eller kompensatoriskt. 

I pärmen har jag kurslitteratur att gå igenom. Väldigt tydlig och lätt att ta till sig men jag misstänker att behovet kommer att komma att läsa vissa stycken igen för att påminna sig... 

Gjort om min walk-in-closet till ett litet mindfulness-rum :-) 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…