Fortsätt till huvudinnehåll

Sluta vara ett jäkla offer!

Hade lite terapi med mig själv imorse på löpbandet. Ett tips man har ju liksom lite tid att fördriva och vad är bättre än att försöka lösa lite funderingar. Förra veckan kände jag mig motiverad men ändå inte  Jag har skött träningen bra men det har blivit lite för mycket kolisar. T.ex. en massa mackor eller potatissallad i helgen. Imorse på terapibandet kom jag fram till varför. Jag hade tagit på mig offermössan dvs synd om mig så jag förtjänar faktiskt detta. Plus att jag tror sockerdagarna triggad igång suget som ersätts med kolisar.

Jaha så jag förtjänar att må dåligt och att inte nå mitt mål. Good thinking där Jensen. Och varför är det synd om mig? Jo socker får man avstå ifrån medan alla andra kan äta utan att må dåligt eller gå upp i vikt (jo eller hur)  plus att jag läste om kompisar som hade nått sina mål och vart så glada. Självklart unnar jag dem det men man kan ändå få en tagg av avundsjuka i hjärtat. Typ "jaha kul för dig men jag har 30 kilo kvar" eller "hur mycket jag tränar kommer jag aldrig få så snygg kropp som hon eller hon".

Amen Jensen inte jämförelsefällan igen! Du gör din egen resa och den kan inte jämföras. Jaha de som är i mål kanske hade 5 kilo att gå ner. De har inte varit glufsiga innan men det har du så då får du också betala priset dvs att det tar längre tid att nå målet. Och nej min kropp kommer aldrig se ut som någon annan för den är min och unik. Så sluta nu med jämförelser och kör ditt eget race.

Och sluta att vara ett offer. Typiskt kvinnligt tror jag att sätta sig i den rollen. Jaha om man tänker så hela tiden så löser det ingeting och man bara förhindrar sin egen utveckling. Så nej det är inte synd om mig ett endaste dugg. Jag mår bra, ser utveckling på träningen och märker skillnad på min kropp, jag äter bra mat (nä socker räknas inte i den kategorin men det är ingen förlust när jag vinner min hälsa), älskar min make, ska snart flytta till finaste huset, har ett jobb jag trivs med, roliga kompisar och listan kan göras lång.

Så offermössan packas härmed ner och nu skärper vi matintaget så att målet på 78 kilo kan nås. Ingen annan kommer att göra det åt mig förutom jag själv så det är bara att göra det! Du är väl inget offer?

Kommentarer

  1. Tack för den väckarklockan, precis vad jag behövde eftersom det är precis så jag tänker innan jag kommer igång. Skall nog skriva ut inlägget, byta ut namnet och klistra upp det på varenda spegel och dörr jag använder!!!

    SvaraRadera
  2. Ååå, du är nog min idol!=) Bra skrivet! Du är så himla duktig, jag har ju snott massa idéer från dig, haha!

    Kram

    SvaraRadera
  3. BRA JOBBAT!!! Jag behöver många kartonger till för jag verkar ha en jädrans massa offermössor ( mina är egentligen kepsar, men blyband så man mår riktigt kass oxå ) Jag ska försöka hålla koll på dig så att inte din åker på, då får vi hjälpas åt att packa den ännu längre ner!! Motivtionen är inte alltid på topp, försök inte hitta anledningen till varför, hitta allt som du faktiskt gjort ( typ faktiskt tränat en jädrans massa timmar ect ) Vi är många som står längs vägen, eller går i samma led som dej, och bara gapar av beundran av vad du satt igång. Nu är det dags att dra en " repa " till för målet syns ju därborta. Kramar

    SvaraRadera
  4. Glömde ju svara på din fråga i bloggen! Bakerix är ett sorts "mjöl" som man kan köpa på LCHF-Butiken, blandas bara med uppvispade ägg och klickas ut på plåt och bakas av i ugnen, blir goda frallor, jag gjorde pizzabotten på det också, blev himla bra!=) Kanske en smula dyrt...men man kan ju köpa nån gång ibland!=) En påse för 69 kr räcker till 8 frallor och en stor ugnsplåt pizza.

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Poof drömjobbet is gone!

Igår blev hela mitt team inkallade till ett möte med chefen. Inget konstigt med det men några minuter senare vart det konstigt. Vårt team kommer att upplösas och arbetsuppgifterna flyttas till EMEA-teamet i Bryssel. Say whay??? Fattar ingenting just nu. Har gått från att ha häcken full och oroa mig över hur jag ska hinna med att leverera till alla deadlines till att nu ska jag lämna över mina arbetsuppgifter. Så nu ska tre av oss som är provanställda sluta, två konsulter får sluta på dagen och fyra som vart fast anställda ska få nya arbetsuppgifter. Vår sista arbetsdag blir den siste juni :-(

Känns väldigt märkligt och just nu känner jag mig mest tom, ledsen, deppig, nedstämd, orolig och nervös inför framtiden. Inte kunde jag väl tro att man startar ett team och satsar för fullt för att sedan stänga ner det cirka 6 månader senare. Trodde ju att jag skulle vara kvar på Securitas i åtminstone ett par år och inte som nu söka nytt jobb. Jättetråkigt eftersom jag lagt ner mycket tid och ut…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…