Superfoods anyone?

Imorse ringde klockan tidigt för jag skulle nämligen iväg på en frukostföreläsning i vår tredje största stad. Sätta på sig ansiktet numera kan ta lång tid pga den j#¤%&la pollen. Men imorse så vart jag faktiskt hyfsad fräsch dvs mina ögon syntes... Iväg kom jag och väl på plats mötte jag upp Nellie. Efter lite snabbprat så var det dags att bänka sig. Jag kan väl säga så här om själva föreläsningen: jag tror att för de flesta så är detta ett för avancerat steg dvs kanske bättre att lägga energin på att äta bra vällagad mat anpassad till en som individ och vill man se ta det till en annan nivå kan man börja lägga lite pulver i sin morgonsmoothie.

Dagens 4Good föreläsningen - alltid väldigt bra arrangerat!

Inte med det sagt att det är strunt med Superfoods. Jag tror definitivt att vi kommer se mer av detta och upptäcka nya fördelar med diverse växter på vår planet. Det som fascinerade mig var en del av de frågorna som ställdes som jag tycker tydliggör just det här med "hur avancerade" ska vi vara i vårt kostintag. Det som de flesta sökte var "ett facit" - ja men säg till mig exakt hur mycket jag ska ta, av vad och när så gör jag det för jag vill ju vara hälsosam och gärna kompensera för de tre croissanterna jag tryckte i mig för 20 minuter sedan eller godiset jag åt igår...

Min rekommendation är: gör det som känns rätt för dig vad det gäller mat och superfoods. Jamen gillar du att ha raw kakao nibs på din musli - ät det eller älskar du chiapudding till mellis - kör på. Men om du är "nybörjare" i kostdjungeln så tror jag det finns andra steg att ta först innan du hoppar på allt som finns därute på marknaden. Till exempel ät hemmalagade burgare än en från McDonalds eller byt ut det vita brödet mot ett mer hälsosamt alternativ eller lägg till lite mer grönsaker på lunchtallriken. Du behöver inte halsa nyponpulver med vetegräs samtidigt som du håller för näsan för att må bra och vara super...

Har lagt upp denna bilden på Insta från min kurslitteratur för ett tag sedan men tycker den beskriver det jag försöker förmedla dvs ta det i steg utifrån dina förutsättningar (klicka på bilden så blir den större).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Jag är tillbaka...

Vad har jag inte gjort?