Blomkålspizza är gott!

Joho ni kan tänka er att jag var tveksam när detta receptet dök upp i Mammafitness databasen som jag hade tillgång till genom mitt medlemsskap ifjol. Tror jag bloggat om denna tidigare men by popular demand efter min Insta-bild i fredags så kör vi igen. Nä pizza på blomkålsbotten är ju inte det första man tänker på och att det skulle vara ett lysande substitut till mjölpizza är det sista tror jag. Okej köpepizza är köpepizza men detta är fasiken godare om du gör på rätt sätt. Jag har lärt mig nu efter ett par gånger några knep som tar det till högre höjder så delar med dem till er här.

Grunden dvs botten gör du på följande sätt: hacka en mozzarella-boll (vanlig storlek) i småbitar och blanda med ett ägg i en skål, tillsätt ca 250 gram kokt mosad blomkål som du kramat ur all vätska (jag kokar fryst). Rör runt och tillsätt kryddor - var generös! Jag har i pizzakrydda, vitpeppar och gurkmeja. Det sistnämnda ger ju ingen smak men det är ju nyttigt och ger en fin färg så why not. Du kan alltså testa dig fram till vilka kryddor du vill ha men åter igen var generös.

Tryck ut smeten så tunt du bara kan på en plåt med bakplåtspapper - typ så det precis håller ihop. In i ugnen i ca 20-25 minuter i 200 grader. Ska få ordentligt med färg! Ta ut plåten och toppa botten med valfria tillbehör. Jag brukar ha Felixs heta chilisås som "min tomatröra", skinka, lök, svamp, tomat och ost. Plus nymalen svartpeppar och chiliflakes. Maken föredrar salami och vitpeppar istället så it is up to you! Och ja det blir blött dvs botten så se till att alla ingredienser du toppar med har så lite vätska som möjligt. Till exempel förstek svampen och pressa ut vätska ur tomaterna.

Åter igen var generös med toppings och var generös med tiden när du nu sätter in pizzan igen. I vår ugn så var den inne i ca 20 minuter och den ska ha rejält med färg för att bli riktigt god. En botten blir två rejäla portioner så jag brukar göra en till mig och en till maken eftersom vi har olika toppings. Dagen efter så in med resterna i ugnen igen och då blir den nästan ännu godare eftersom den blir "torrare/krispig". Ha tålamod det tar några gånger innan man får in rätta trixet men när man väl fått det så är denna pizzan himla god!!!

Servera med hemmagjord pizzasallad som är som bäst efter någon/några dag i kylskåpet. Hacka/ strimla vitkål i en skål, på med svartpeppar, olivolja och vitvinsvinäger - voila! Perfekt fredagsmys som är glutenfritt för er som inte tål det och för oss med lite känsligare mage så är den perfekt (om du nu inte reagerar på kål vill säga...) eftersom den inte lägger sig som en sten i magen efteråt. Nyttigare är den ju också med all blomkål och såklart vilka toppings du väljer. För dig som är nyfiken på kalorierna så räknade jag på min pizza i Lifesum och en portion (½ pizza) hamnade på 550 kcal plus pizzasalladen.

Botten in the making!

Dagen efter rester - lucky me! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför är jag öppen med min Gastric Bypass?

Jag är tillbaka...

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness