Mitt nya träningsschema

Okej jag har bara glömt så ni behöver inte beklagar er längre när ni träffar mig att jag inte skrivit om detta tidigare... Så när jag uttryckte mitt drömmål här på bloggen så vände jag mig självklart till PT-Malou och bad om hjälp. Jag menar jag vet ju att jag måste bli väldigt mycket mer vältränad och ja jag har ju mina misstankar om vilken typ utav träning jag behöver.

Men jag behövde hjälp med att utforma ett träningsprogram så att jag har en rimlig chans att uppnå mitt mål. Voila sa det bara i inboxen ett par timmar senare så hade PT-Malou finuralat ut olika träningspass som jag ska genomföra. Tror hon är lite förtjust i mitt mål och utmaning hon också :-) Allt i programmet är designat för mig så jag kan få bästa resultat. Plus det innehåller alla de godbitarna som jag älskar.

Upplägget utav de passen jag ska köra med PT-Malou är uppdelat i 6 pass över 3 veckor dvs vecka 1 så är det pass 1 på tisdag och pass 2 på torsdag och så fortsätter det i vecka två och tre också med pass 3-6. Sedan börjar vi om igen. På det sättet kan vi även ha koll på min utveckling var tredje vecka plus att jag kan förbereda mig innan tex skor, mentalt m.m.

Passen är som följer:

  • Pass 1 = Löpning (intervaller, WOD med löp och konditionsmoment plus stegen)
  • Pass 2 = Kettlebells för hela slanten
  • Pass 3 = Egen kroppsvikt i olika övningar
  • Pass 4 = Skivstång (tex olympiska lyft men även andra övningar med tunga lyft som bänkpress)
  • Pass 5 = TRX, medicinboll och pilatesboll
  • Pass 6 = Mix (hinderbana/cirkelträning-baserat)
All the things I love och som jag måste bli ännu grymmare på så detta passar mig perfekt som individ och vad jag har för mål. Just nu älskar jag det och tycker varje pass är kuligt och utmanade. Jag tycker även att det är skönt att veta fokus men inte exakt vad som ska hända. Det vill säga jag vet att nästa tisdag är det TRX men vilka övningar vet jag ju inte. Lagom med spänning för ett kontrollfreak :-)

Utöver PT-passen är min egna träning upplagd per vecka att jag ska köra ett kettlebellspass själv. Jag har då 2 olika pass att välja mellan som är en genomkörare för hela kroppen samt klassiska kettlebellsövningar inkl den förbaskade Turkisk get-upen. Jag ska även köra en till två pass med en WOD plus styrka. PT-Malou har då gått igenom 4 olika WODar som jag kan välja mellan beroende på dagsform och lust. Plus ett lugnare rörlighetspass men ack så tuffa övningar. Dock inget pulshöjande utan där jag ska få mer rörlighet och stabilitet i kroppen. Och till sist ett löppass per vecka alt ett gruppass som jag är sugen på just då.

Nope ingen inplanerad vilodag utan jag känner min kropp och vilar när den behöver det. Till exempel igår kände jag att det var ingen bra kroppsdag pga den jävla hälen så då bidde det vila. Förresten är jag så trött på att ha ont och få ont pga att jag varit fet. Det hade ju varit så mycket coolare att säga nä jag skadade mig när jag körde 3 varv på Jackie en morgon än att säga nä jag har suttit itu min rumpa pga att jag varit en tjockis...

Och sen då när man kämpar med tråkiga rehabövningar, tänker på hållning, försöker stå så mycket som möjligt på jobb då blir man straffad utav en liten hälkudde - hallå! Kommer aldrig mer köpa Birkenstock i mitt liv och barfotaskor kan jag tydligen glömma. Nä inte pga att de inte kan vara ett bra koncept men tydligen inte för mina fötter enligt sjukgymnasten. Och efter förra veckans genomgång med henne förstår jag varför. Jisses vad man inte är medveten om sin egen kropp men jag jobbar på det.

Fast nu blev det ju en liten tråkig avslutning på ett jättekuligt inlägg eller ja för mig alltså som har förmånen att ha många roliga och utmanade pass inplanerade. Sedan kommer ju detta träningsupplägget ändras under resans gång tex vill jag ju väldigt gärna testa bikramyoga men väntar till nästa år. Hur ser din träning ut? Planerar du vecka för vecka och tränar du varierat? Vad är ditt mål med din träning?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Recension av tyngdtäcke

Har du en hinklista?