Uppgiften från Spartan

Häromdagen fick jag den teoretiska uppgiften som är en del utav certifieringen att bli Spartan coach. Först när jag läste det så kände jag bara - äsch jag pallar inte, orkar inte nu, vill inte. Typ hängde lite med underläppen och kände mig bara matt. Som jag skrivit tidigare börjar bli lite trött på att prestera. Varför kan jag bara inte ha kul och träna vad jag vill? Behöver ju inte bli värsta coachen liksom...

Men sen så satte de där hjärncellerna igång och snurra. Hur skulle jag besvara uppgiften nedan? Hur skulle uppvärmningen se ut? Hmm ja det skulle jag ju faktiskt kunna lägga in. Vilka övningar och varför? Hmm både styrka och uthållighet... Okej då blir det lite olika upplägg. Plus tajta muskler på baksida lår och axelrörligheten är dålig - känns inte det igen Jensen? Du kan för sjutton detta för det är ju nästa du! Så in med lite pinne kanske och de övningar du kört för rörligheten.

Sen tänkte jag nej lägg inte för mycket energi på det för du har inte fått den personliga feedbacken ännu. Och efter helgen i Motala så kändes det ju inte så uppmuntrande... Så då sa jag till maken att "nej jag väntar till den har kommit så får jag se hur jag gör". Plus har tajt med tid nu så undrar när den slutliga deadlinen är plus om vi ska svara på engelska? Och vad sjutton betydde EDT nu igen? Tror inte det är Eastern Daylight Time...

Här kommer uppgiften och har du några tips på vad du tycker jag ska lägga med i mitt program så hojta till! Hälsar den eventuellt kommande coachen :-)

"Theoretical Task

Client Profile: Male or Female, basic kettlebell techniques already learnt, poor overhead mobility and over tight hamstrings limiting lockout and squat ROM (range of movement).

Motive: Wants to get stronger and improve stamina in preparation for traveling next year. Also wants to look more athletic and be able to kick everyone else ass in the gym!

Your task: design 1 month of programming for your client.
Choose how many times you'd ideally like to have them in a PT session with you, what homework they'd complete and the program structure.
How will they progress?
How will you help increase their ROM?
What exercises will you give them and why?
What protocols will you use in training (intervals, rep ranges, rest intervals, total volume, speed of movement etc, EDT)?

You can include other equipment you might find helpful to your clients goals but it should mostly be a KB structured program.

Remember to include STS. Mobility? Load (what resistance tool and why)? Balance? Motive?

Show a balanced program - Push, Pull, Squat, Hinge & Rotation."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför är jag öppen med min Gastric Bypass?

Jag är tillbaka...

Hur många burpees?