Inga skygglappar var det!

I söndagseftermiddag så tillbringade jag en del utav eftermiddagen att sätta ihop 2 träningspass till mig själv. Ett kettlebellspass och ett TRX-pass. Insåg nämligen att nu är det dags att sätta fart. Jag har min kettlebellscertifiering första helgen i maj och innan dess måste jag öva. Dels måste jag köra med mina egna kettlebells på mina söndagspass för att få in rätt teknik eftersom bellsen är olika stora. Detta påverkar mer än vad man tror. Och dels vet jag att vissa övningar måste sitta samt jag har tidrestriktioner vid certifieringen.

Därför består kettlebellspasset utav följande: 1000 m rodd och rörlighet som uppvärmning, sedan 6 minuter Snatch och 6 minuter Long Cycle med teknikfokus och att få in ett handsbytet (dvs bygga upp styrka och teknik så jag bara behöver göra ett byte). Beroende på dagsform (läs axelform) så är det sedan 20 minuter utav snatch, knäböj, clean och jerk i ett visst antal repetitioner. Avslutar passet med lite rörlighet med fokus på mina svagheter tex djupet i knäböj och stretch.

Det andra passet är med samma uppvärmning men som skrivet TRX-fokus. Som jag också skrev i förra veckan så ligger den ju ännu närmare i tiden dvs första helgen i april efter påsk. PT-Malou har satt ihop en video till mig med övningar så jag kan kolla tekniken. Fast nu är det ju dags att praktisera det hela... Därför är det knäböj, utfall, rodd, muscle-up, pistols, armhävningar, triceps, biceps, axeldrag, höftlyft och plankor i en salig blandning som gäller. Stretch på det och TRX-passet är avklarat.

Andra saker jag vill förbättra är ju rörligheten bla med min foam roller som samlar damm här hemma och testa "varm yoga" på allvar eller snarare överhuvudtaget. Men kan inte göra allt på en gång så för nu ligger fokusen på att få till passen ovan och klara av de helgerna. Så tar jag det andra sen. Fast när jag körde kettlebellspasset imorse blev jag först lite deppig. Fasiken jag är för svag i tex vänster arm och jag måste verkligen öva :-(

Men halvvägs in i passet vände jag på steken. Tänkte att vilken tur att jag börja öva nu och nu vet jag vad jag behöver jobba på. Så då fick jag ny energi och körde på. Därför känner jag mig väldigt nöjd just nu även om det är en lång väg kvar. Det löser sig - allt handlar om motivation och att göra det man ska! Plus att det hjälpte att snickesnacka med fina Margaretha som krigar på i gymmet fast hon helst vill vara någon annanstans. Heja oss!!!

Kommentarer

  1. Det positiva med idag, var ju att jag träffade pigga och glad dig / Kram M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack M!!! Detsamma för mig för jag har saknat dig!!! Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Jag är tillbaka...

Vad har jag inte gjort?