Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 33 - Planering is key!

Idag la jag upp en bild på Instagram/Facebook på min mellis-factory som jag kallar det. Det har blivit så att söndagar är min planeringsdag. Då kollar jag av kommande veckan i kalender för att se att träningen är inplanerad och vilka aktiviteter jag har t.ex. jobbmöte och sociala grejer. Efter det går jag in i PT Online-verktyget för att planera alla veckans måltider - frukost, lunch, middag och mellis. Skriver upp veckans inköpslista i mobilen och kollar av kylen/frysen/skafferi för att se vad jag har hemma som kan användas. Plus skriver ut de nya recepten som jag ska prova.

Oftast kör jag samma frukost och mellis måndag-fredag. Främst för att det är enkelt och jag kan förbereda men också för att jag t.ex. älskar äggmackor :-) Så koka ägg is a must plus se till att jag har det hembakta rågbrödet i frysen. Efter det väger jag upp keso och frukt till mellis så är helt plötsligt 5 frukostar och 5 mellisar förberedda på bara några minuter. Me like! Matlådor checkas av och recepten läggs fram så jag vet vad som gäller. Allt för att göra det så enkelt för mig som möjligt och faktiskt genomföra det hela!

Efter det tar jag tag i veckans träningspass. Skriver ut respektive dag och kollar av vilka vikter jag ska använda. Eventuella höjningar eller andra uppmaningar t.ex. testa att gå lite djupare eller att hoppa lite högre skrivs också upp. Sedan lägger jag dem i dagsordning i en plastmapp som jag lägger i grovköket där träningsväskan packas. Då kan jag bara på någon sekund dra ut rätt dag och lägga i ryggsäcken. På söndagen tvättas även veckans använda träningskläderna och kvällen innan lägger jag fram träningskläderna på toaletten så de är bara att dra på. Så gör jag varje kväll dvs det första jag gör när jag kommer hem är att packa upp det använda och ner med det som behövs för nästa dag exempelvis vanliga kläder.

Fast det är ju inte så att jag spenderar timmar på detta och att hela söndagen går åt. Effektivt tid är det kanske max en timme men denna timmen förenklar min vardag något oerhört. Jag har en plan och vet vad som gäller. Både vad det gäller vilken träning jag ska ladda för och vilken mat som jag ska stoppa i mig. Jag investerar i min framgång och jag tror att just denna planeringen och motivation att följa plan är det som gör att det funkar för mig. Nu är jag redo att möta ännu en vecka och köra järnet!

Träningskläder på tork

Packningsstationen i grovköket

Förberedda matlådor i kylskåpet på en specifik hylla så jag kan bara hugga tag i dem utan att tänka. 

Två av veckans recept - currykyckling och torskburgare 

Veckans gympass utskrivna 

Kost: Allt enligt söndagsplanen plus förberedelser för nästa vecka.
Träning: Yes första intervallpasset på crossen som jag inte dog kräkdöden. Utan kunde tom ta i lite extra!!! Känns som flåset har förbättrats, jag är starkare och hälen gör inte ont så jag kan trycka ifrån. Plus att låren och rumpan formats om lite så det faktiskt är lättare att utföra "stegrörelsen".
Mentalt: Känner mig laddad och inte så trött. Dels har jag taggat ner på aktiviteterna och prioriterat återhämtning. Och dels har jag jobbat med huvudet och peppat mig själv. Allt kommer att ordna sig till det bästa!

Kommentarer

  1. Jag vet inte om du fick mitt mejl - men detta var precis den pepp och info jag behövde. TACK! Känns som att det var skrivet till mig. ;-) / AZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Jo jag har fått det men tyvärr inte hunnit svara :-( Va bra att det hjälper dig!!! Ha det gott!!!

      Radera
  2. Imponerande planering!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ella! Den hjälper mig men ibland så följer jag inte den :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…