Dag 18 - Matlådor

Vilodag från träningen idag men fullt upp i köket. Var och handlade först sedan var det matlådedags. Dock lagade jag chilifrästa räkor först till lunch. Blandade i lite blomkål i min portion också för att bara tugga räkor tyckte jag lät tråkigt. Maken fick ris till sitt. Väldigt gott och enkelt att göra så den kommer på menyn igen. Efter det blev det till att koka ägg i två omgångar, koka blomkål, väga keso och apelsin till kommande mellanmål, maken fick grilla lite kyckling som vägdes upp i portioner och in med en batch sötpotatis och morötter i ugnen.

Det sistnämnda för att bli tillbehör till chilibiffar som gjordes häromdagen. Resultatet blev 4 matlådor med biffar/sötpotatis och 3 matlådor med sötpotatis som ska fyllas på med kikärtor vid annat tillfälle. Kokta ägg klara från söndag till fredag - äter ett på morgonen innan träning och sedan kommer det bli äggmackor till frukost. Det hembakta brödet väntar i frysen så det är redo att tas med till jobb. 4 matlådor med ceasarsallad (som jag sedan blandar i sallad i när det är dags) och 6 kesomellanmål.

Efter det satte jag mig ner och planerade matintaget måndag till lördag nästa vecka. Vet t.ex. att tisdag och onsdagkväll ska jag vara borta så då måste de dagarna fixas innan. By the way så kommer jag ta med mig matlådor ikväll och imorgon också fast det inte är jobb. Varför? Okej jag kan inte ta med mig matlådor överallt men i så stor utsträckning som möjligt kommer jag göra det dessa 12 veckorna för att ha koll. Även så jag inte ska "råka" äta lite mer än vad som vart planerat. Känner mig själv helt enkelt...

Ikväll ska vi hem till makens bror och grilla. Vet att det kommer finnas många frestelser och att när min matklocka ringer kl 18 så kommer maten antagligen inte serveras. Därför kommer jag ta med mig en hemmagjord ceasarsallad med grillad kyckling att äta. Likaså för att undvika efterrätt/godiset så tar jag med en kesomellis med apelsin så får jag liksom också vara med. Kanske inte så politiskt korrekt att ta med sig mat när man är bortbjuden på middag men just nu får det stå tillbaka. För jag vill minimera osäkerheterna och risken att jag faller för frestelser.

Till exempel vet jag att på tisdag är vi i Köpenhamn för att se Justin då äter jag middag innan vi åker och packar med mig havrekakor (nytt recept jag ska testa på måndag) som mellanmål under konserten. På onsdag däremot vet jag att middag måste intas ute för att hinnas med innan 4Good eventet. Då har vi bokat in oss på Satori. Har inte varit där tidigare men de verkar ha väldigt vettiga alternativ. Dock är det en osäkerhet och kommer ta energi att hantera. Men kvällsmellisen kommer jag packa ner - blir havrekakor igen så hoppas de är goda :-)

Imorgon är vi bjudna till mina gudföräldrar. Vet att det kommer finnas mat och frestelser från första minut. T.ex. i form utav välkomstdrink med tilltugg, förrätt, varmrätt, efterrätt, godis/snacks, kaffe med kakor och tårta. Stå emot det... Därför har jag lagt in min extra pott på 350 kcal så jag har from den andra veckan. Kommer dock inte äta av sockret utan det blir i form utav extra mellis. Vill hålla sockersuget lugnt nu när jag själv är lite stirrig - behöver inte spä på det. Kommer äta en stadig mellis precis innan vi åker så jag inte är hungrig.

Plus att jag tar med mig egen mat i form utav chilibiffar samt en mellis med äpple, gurka och ost som blir som en snackbuffe :-) Vet även att morgondagens middag är klar och väntar så jag kan bara sluka den när jag kommer hem. Och då har jag ändå ytterligare en mellis att äta... Som sagt går ingen nöd på mig och ja lite obekvämt att ta med sig matlådor. Fast å andra sidan är ju alla i min närhet så vana vid att jag alltid har något för mig vad det gäller kosten :-)

Kvällens matlådor som följa med. Lite ironiskt att det är packat i glasslådor...

Kost: Gäller att planera och vara lite obekväm så fokus på målet. Dagens chilifrästa räkor var en hit och heja mig som tar med mig egen mat för att inte falla för frestelser. You do want you gotta do!
Träning: Vilodag och kroppen säger tack!
Mentalt: Många tankar och med det kommer suget. Extra viktigt för mig då att planera och följa kostplanen. You can do it Jensen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Känslor på Akuten

Har du en hinklista?