Dag 31 - Nästan en tredjedel...

Idag hurrar jag lite extra för mig själv faktiskt. Idag är det dag 31 utav mitt "PT Online-projekt". Jag signade upp för 3 månader (95 dagar i avtalet) någonstans i mitten på mars och hängde på låset till den första lediga startdag som var 16/4. Det betyder att idag så ungefär en tredjedel är avklarat dvs 33 % om vi ska vara nogräknade. Tänkte att då kan ju en utvärdering vara på plats. Hur har det gått? Hur har jag upplevt det hela? Vad händer sen?

Jag kan lugnt påstå att detta var det bästa jag har gjort i tränings- och kostväg utifrån mig som individ. Har ju varit nyfiken länge på det där med att jamen jag tränar så hårt och hur ska jag då äta, eller jag har så mycket muskelmasssa hur ska jag då göra eller jamen jag... Jag har hittat nästsista pusselbiten känns det som i min hälsoresa (den sista är att hitta ett avspänt förhållande till socker vilket jag jobbar på framför allt mentalt).

Jag har äntligen erkänt för mig själv att ja jag älskar tung styrketräning. Jag älskar att känna mig stark. Jag älskar att testa mina gränser och våga lyfta lite till. Jag gillar verkligen gruppträning för den sociala biten men det är egentligen inte den träningen som jag triggar igång på. Jag älskar friheten att jag bestämmer när jag ska träna och att jag är trygg i mig själv nu. Jag kan tekniken och jag vet hur övningarna ska genomföras. Nä det blir inte alltid 100 men jag jobbar på det.

Jag satte upp höga mål med min träning i formuläret man ska fylla i innan start. Lite kaxig var jag nog allt och jag fick vad jag bad om :-) Det är 6 tunga pass varav ett är intervaller på crosstrainern hemma. För resterande är det gymmet som gäller och passen tar cirka 45-65 från uppvärmning till stretch. Detta är ju min personliga plan. Det är ju de som ber om t.ex. 2 hemmapass och får det men jag har tiden och viljan att lägga denna tiden i gymmet.

Kan med stolthet säga att varenda träningspass under denna tiden har blivit genomfört. Oftast kl 07.00 på morgonen när gymmet öppnar, ibland på lunchen och ibland efter jobb. Alternativt när man sitter på akuten och får helt enkelt flytta dagens pass till helgen. Inte alla pass som jag har gjort hoppsansteg till utan snarare släpat fötterna efter mig. Men genomförda har de blivit och jag märker redan stor skillnad.

Höjt rejält i nog varenda övning, slipat på tekniken i andra (speciellt knäböj, utfall och höftlyft som är mina akilleshälar). Hälsporren har fått tid på sig att läka, jag är inte lika trött i ryggen, jag sover bättre och en massa andra saker. Jag ser även hur kroppen formas om. Fast jag väger mer än i höstas så har jag t.ex. nästan samma midjemått. Eller att axlar, bröst och rygg har blivit mindre vadderade. Likaså vaderna och ansiktet. Låren och rumpan ser visserligen ut som modellera som formas om med in och ut svängningar men det tar sig.

Vad det gäller vikten så har jag minskat 4,5 kilo totalt. Vart 4,7 men de sista två veckorna har det svajat lite. Inget konstigt utan bara kroppen som anpassar sig plus att i veckan fick jag "the monthly thing". I midjan har jag tappat 3, 5 cm och runt rumpan (som är mitt största mått) hela 4 cm. Överarmen är detsamma och låret har minskat totalt 0,5 cm. (Sedan förra fredagens resultat är det 0,5 cm i midjan samt 0,5 cm runt rumpan som förändrats).

Fast det jag är ALLRA MEST STOLT över är hur jag har skött maten. Ja förra torsdagen svajade jag men efter den dagen på sjukhuset med en massa minnen och känslor så är det okej. För resterande 30 dagar har jag skött prickfritt. Har nog aldrig hänt i världshistorien. Heja mig!!! Anledningarna är flera. Jag har varit och är himla motiverad till att genomför detta projektet/livsstilsförändringen!

Jag vet absolut vilken typ av mat jag mår bättre av (mindre snabba kolisar som pasta, pommes, bröd, så lite socker som möjligt, mer proteiner och bra produkter helt enkelt). Under denna tiden har jag förutom vid fyra tillfällen (Satori*2, Johan P och Max) ätit min hemmalagade mat. Jag har lagat och släpat med mig matlådor samt jag har planerat. Framför allt prioriterat att se till att jag äter enligt kostschemat oavsett situation. Pinsamhet att släpa med egen mat när man är gäst eller se till att ha nyttig mellis i väskan på konsert - just do it!

Det bästa för mig har varit jag äter mig mätt, jag äter regelbundet och planerar min mat (hallå blodsockerhäxan annars och framför allt SUG), jag äter god och smakrik mat, jag har varierat maten, jag har underlättat så mycket jag bara kan genom att följa recepten i PT Online. Framför allt är jag nöjd och ibland förundrad över hur mycket jag ska äta - happy girl :-) Men misstänksam som man är har jag faktiskt kollat av recepten med Linnéa för jag har inte riktigt trott på det... Fast det är väl sant - tjejer äter ofta för lite vilket leder till sockersug och väljer man nyttiga alternativ så blir oftast mängden mat man kan äta mycket större.

Naturligtvis har det hjälpt mig något enormt att jag dels fyller i allt i onlineverktyget och får svart på vitt vad jag ska äta och vad jag ska träna. Och dels feedback och pepp från Linnéa och Olga dvs vetskapen att någon extern faktiskt har koll på mig. Detta har varit ovärderligt för mig. Samtidigt är jag väldigt glad att jag signade upp för 3 månader och inte bara 1 månad. Jag är långt ifrån redo att "do this on my own".

Så som jag känner nu så kommer jag fortsätta med tjänsten efter dessa månaderna. Jag vill liksom se hur kan jag slipa fram den vassaste formen både kroppsligt och mentalt med hjälp utav the dream team från Mammafitness och PT Online. Hur långt kan jag komma med denna typ av träning och kost? För visst här får man ju verktygen men jobbet det får man göra själv. Plus jobba med de där hjärnspökena varje dag så att man gör de val som är bäst. Dock är stöttning och professionell hjälp längs vägen ovärderligt.

Dock vill jag tipsa dig som är nyfiken på att signa upp. Gör det endast om du verkligen är motiverad!!! (läs fg meningen en gång till) Och du vet innerst inne vad jag menar med det!!! Det räcker inte att jomen jag ska nog försöka, jag ska nog ge det en chans, jamen jag vill ju inte träna så, jag vill ju kunna unna mig det och det, jag orkar inte vecko/dagplanera min mat, jag känner inte för att testa några ny recept, jag vill ju vara med den där AW utan att göra avkall på något, jag hinner inte att fixa matlådor... Whatever den där ursäkten är som hägrar så ge dig själv en ärlig chans att lyckas.

Känner du det minsta tvivel på att du inte har tiden och motivation så vänta med att signa upp och betala pengar för en tjänst som du troligtvis redan på dag 3 kommer svaja lite kring. Då kommer du bara bli en sur och gnälligt bitch to be honest. Gör då någon annan typ av förändring men självklar gör något! Likaså du måste vara beredd på att du får inget serverat på ett silverfat utan du måste ta ansvar att planera och fixa med din mat samt se till att du förstår träningsupplägget. Självklart får du stöd men det är ingen som kan hålla en i handen varje sekund speciellt när kontakten sker online.

Känner du däremot ett jävlar anamma som du aldrig känt för? Är du feed up med hur du mår (både utifrån vad du stoppar i dig och hur din kropp ser ut)? Har du stöttning av omgivningen (ett måste tror jag)? Känner du att inget ska få stoppa dig för att lyckas utan nu ska detta genomföras? Känner du att jag ska göra allt i min makt för att genomföra varenda träningspass och prioritera kosten? Har du pengarna och tiden att göra denna typ av förändring? Känner du så då kan jag varmt rekommendera Mammafitness PT Online!!!

Kost: Planera och Prioritera är verkligen A och O för att lyckas!!! Och att hålla sig till den planen. Frestelser på dagens frukostseminarium med varma croissanter och färskpressad juice. Jensen högg en kopp te och sprang förbi det andra så fort det gick...
Träning: Blir efter jobb idag och det står bara en massa benövningar på schemat. Puh!
Mentalt: Lite svajigt imorse men ryckte upp mig. Men under en timme efter när jag kommit till jobb cirklade tankarna kring "jag ska smälla i mig 4 kardemummabullar från St Jacob" i smyg. Kom dock på bättre tankar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Känslor på Akuten

Har du en hinklista?