Svårast med maten...

Innan hade jag järnkoll på tex maten innan och efter träningen men nu är jag lite lost. Why? Jo man kan inte äta på samma sätt vid löpning som vid styrketräning. När man ska köra löpning så ska man helst vara hungrig. Okej inte för hungrig men inte magen full med mat. Plus att man ska ha skött #1 och #2 if you know what I mean. Och sen är det där jäkla vädret - regn, varmt, blåsigt, kallt, ¤%&#-något som kallas svensk sommar. Hur klär man sig då? Jag får ju tex inte på mig en löparjacka än (över höfterna för att knäppa nertill).

När man tränar inne på gymmet har man ju för det första nära till toalettfaciliteterna vid behov. Man måste ha lite mat i magen för att ha energin och skulle man ha för mycket/för lite så kan man anpassa träningen efter det alt fylla på lite. Plus att klädseln och skor är oftast den samma med lite variation nu på sommaren. Enkelt som en plätt och Jensen har full koll. Fast det hjälper ju inte nu när det tränas till Tjejmilen.

Håller fortfarande på att lära mig vad som funkar och inte funkar för mig när det gäller löpning. Har konstaterat so far: ingen musik, pulsklocka och tid (inte sträcka), har bra skor (två par att varva med om det skulle behövas), kan springa i en timme och klarar av intervaller. Det som kvarstår: hur långt är en mil och hur lång tid tar det, klädsel inkl sportbh, toaletten och matintaget dvs tajmingen utav min träning och inför Tjejmilen.

Milen tänker jag undersöka i Skrylle som jag skrivit tidigare, klädsel jobbar jag på att utvärdera, men den där maten och tajmingen är fasiken så svår. Speciellt nu också när det är 7 arbetsdagar kvar till semestern och det blir svårare att ta sig upp på morgon plus nu när värmen äntligen kommit (eller tidigare när regnet hängde tungt hela tiden) så är det för varmt direkt efter jobb, sen äter man, sen... Gah blir lite galen på detta!!!

Kommentarer

  1. Jag har också dålig koll på hur kg ska äta innan jag powerwalkar... Shit en timme hade jag aldrig orkat springa... Impad. Kram sus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror man får helt enkelt pröva sig fram till vad som funkar för en själv :-)

      Radera
  2. Jag brukar kunna springa 2 timmar efter en huvudmåltid och 1 timme efter ett mellanmål. Frukost är ett undantag, ska jag springa på morgon/förmiddag anpassar jag matmängden litegrann till vilken typ av pass det är. Rejäl frukost 1 timme innan lugnt långpass funkar men ska jag springa intervaller får jag äta lättare frukost först och mera efter träningspasset!
    På klädfronten tänker jag alltid att jag ska ha lite mindre kläder på mig än jag egentligen planerade från början. Det blir oftare för varmt än för kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror det är ca 2 timmar innan för mig oavsett vad det är jag äter. Svårt på kvällen tycker jag för sen fastnar jag i soffan eller något annat. Enklare för mig att köra på morgonen tror jag. Får ta tag i det när jag är mer på banan. Tack för tipset! By the way - snart är det dags...

      Radera
  3. Jag har märkt att om jag ska springa så måste det gå ca 2 timmar efter maten annars får jag bara håll och kramp. Det är nog en sån "regel" jag lever efter i alla träning annars funkar det inte för mej.

    När man springer långa sträckor blir man ju alltid så himla varm, brukar räcka med linne eller kortärmat vår,sommar,höst. Byxor brukar jag ha 3/4 längd som jag kan dra upp över knäna om jag tycker det är för varmt.

    Lycka till och du vet att du är fantastisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig - är nog 2 timmar för mig med :-) Ja det är ju det där med att bli för varm för jag vill ju inte frysa men det har ju inte hänt hittills... Åh tack detsamma Chatto!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Känslor på Akuten

Har du en hinklista?