Chokladpajstankar

Igår så bjöd jag gästerna på denna chokladpajen tillsammans med vispad grädde och jordgubbar. Blev både en hiss och en diss. Har upptäckt att LCHF-mat är oftast inga problem att bjuda på om man inte berättar exakt hur mycket majonäs man använt i en röra till någon som är fettskrämd. Det intressanta är att det är alltid kvinnor och alltid kvinnor som borde en massa om du förstår vad jag menar dvs ja jag borde ju inte äta så mycket godis eller sötsaker, jag borde träna mer, jag borde gå ner men men men...

Fast det jag tycker är det absolut svåraste när vi har gäster är just dryck, efterrätter och snacks. Jag menar serveras det inte coca cola eller annan läsk till sockerråttorna så... Och LCHF-efterrätterna är mer vuxna i smaken plus är man en sockeroman så blir man oftast djupt besviken. För det ser ju likadant ut men ack det smakar ju inte SÖTT. Och när inte lösgodisskålen ställs fram utan mörk 70% choklad, nötter och fläsksvål så är det åter igen barn och kvinnor som blir besvikna medans karlarna jublar :-) *

Jaja tough shit och jag bryr mig inte längre. Eller så ska jag inte skriva - jag bryr mig men tänker inte ändra min kost för att de som borde ändra den ska äta sig övermätta och må dåligt efter en kväll hos oss. Eller att jag ska bli frestad för att jag ska behöva handla det, ha det hemma och sitta en hel kväll och se andra äta plus vad göra med resterna... Ja jag fortsätter att servera läsk och öl för annars blir det väl totalt anarki (en vacker dag kanske jag vågar ta bort det med :-) ) men godiset, chipsen etc är borta. Och efterrätterna samt bakverk blir a la LCHF hos the Jensens. Och maten är ju som sagt inget problem för där är faktiskt alla gäster översvällande positiva och äter och äter.

Åter till pajen... Receptet är hämtat från "Baka med LCHF" utav Mariann Andersson. Jag använde en löstagbar tårtform som jag smörade. Pajdegen (som jag ett tag undrade hur sjutton den skulle bli tjock men det blev den) gjorde på bla kokosmjöl var mycket god. Den ska jag göra igen och tex göra bär eller äppelpaj med. Chokladsmeten blev sådär enligt mig. Mera choklad i nästa gång och lite sötning så blir det perfekt. För hur var det nu igen skulle inte efterrätter vara söta :-)

Här kommer receptet (10-12 bitar)

Pajbotten: Smält 125 gr osaltat smör, Vispa 2 ägg, 3 msk sötrix-flor och 1/4 krm stevia pösigt, Häll smälta smöret i äggsmeten. Blanda 1½dl kokosnötsmjöl, 2 tsk bakpulver och ½ tsk vaniljpulver i en skål och häll sedan ner i smeten. Arbeta degen smidig och tryck ut i pajformen.

Chokladfyllningen: Smält 100 gr 70% mörk choklad över vattenbad,  Vispa 2 ägg och 300 gr cream cheese, Blanda ner chokladen och rör till en jämn smet. Häll fyllningen i pajskalet.

Grädda i ugnen på 175 grader i ca 30 min. Servera lite ljummen (lika god kall) med vispad grädde och bär.



Voila min version :-)

Jäkla paj sprack lite när jag skulle få över den på fatet men lika god för det...

Grädden och bären till gjorde det hela fullständigt. 

* Detta var ju jag för några år sedan så jag vet hur jäkla besviken jag blev om jag inte tyckte om efterrätten eller om jag inte fick läsk eller godis. Hallå det var ju det jag såg fram emot!!! Idag ser jag faktiskt fram emot maten mera men visst blir jag frestad. Fast just nu funkar kosten jättebra men på semestern kommer det nog bli en del frestelser. Dock åter igen inom 90-10 reglen och tillbaka på banan direkt därefter. Vet vad som funkar för mig nu och det är så jäkla skönt.

Kommentarer

  1. 90-10? Låter spännande, vad är det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte så spännande Linda :-) Det är bara den "regel/filosofi/metod" som funkar för mig. Dvs 90% av mitt kostintag är strikt LCHF anpassat till mig dvs lite rotfrukter och ris ibland för träningen, mycket fisk, kyckling, grönsaker och lite lyx i form utav LCHF-efterrätter och bär. De andra 10% är mina medvetna val dvs avsteg från den kosten som egentligen får mig att må så himla bra men där jag väljer tex att äta surdegsbörd, en kanelbulle, lösgodis eller en efterrätt på restaurang. Just nu kör jag helt strikt a la Tina för att sedan under semester ta dagen mer som den kommer. Funkar för mig men kanske inte för någon annan för alla är vi unika individer som måste hitta vår metod.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Känslor på Akuten

Har du en hinklista?