LCHF på mitt vis

Ja vad menar jag egentligen när jag skriver LCHF a la Tina. Jo jag tror på att man hittar sin egen metod och lär sig vad som funkar för en själv. Det är helt klart för mig att LCHF funkar för mig dvs att inte äta mängder utav pasta, ris, pommes, bröd, potatis, couscous, bulgur etc. Min mage mår bättre, mitt sockersug är minimalt, jag känner mig stark och jag äter mig mätt.

Jag äter framför allt ägg i varierade former till frukost. Till lunch kött (tex kyckling, fläsk eller nöt) eller fet fisk såsom lax. Till detta är det ovanjordgrönsaker i alla former och med en fet sås. Nej jag lagar oftast inte såsen från grunden utan köper färdig. Alt jag har lagt enligt något LCHF-recept tex Ferrys laxlåda, kycklinggryta eller vad det nu kan vara.

Mellanmål består utav rena nötter (tex mandlar, cashew), kokt ägg, proteinbar, smoothie med proteinpulver. Ibland bär men oftast äter jag det som en lyxig efterrätt tex på helgen tillsammans med vispgrädde. Kvällsmat är ungefär som lunch och ibland blir det en smoothie med extra proteinpulver. Vissa dagar känner jag mig sugen på tex bakad potatis med fyllning eller thaimat såsom kyckling och ris. Speciellt om jag tränat hårt. Och då äter jag det men faktiskt blir dessa tillfällena mer sällan och inte i de stora mängderna som tidigare.

Likaså ibland blir jag sugen på smörgås. Då försöker jag välja surdegsbröd (tunn skiva) och mycket proteinrikt pålägg. Dvs istället för att äta 4 mackor med en tunn skiva ost och tjockt med bröd. Så öser jag på med tex 2 kokta ägg, skinka, smör, gurka på en tunn brödskiva och blir väldigt nöjd på det.

Jag tror också på att äta regelbundet men när man är hungrig. I vissa LCHF-bloggar läser man att man dricker en kopp kaffe med kokosfett eller grädde sedan behöver man inte äta på 12 timmar. Sorry då har jag dött eller snarare det är svält för mig och min kropp och psyke hade inte pallat det - speciellt inte med det träningsschemat :-)

Fast det jag har märkt är att jag blir mättare. Tidigare var jag tvungen att äta typ var 3-4 timme för att inte bli en blodsockerhäxa. Nu är det snarare 4-5 timmar (eller jag äter när jag är hungrig) och jag får inte några blodsockersvallningar längre. Jag äter också på så regelbundna tider som möjligt dvs frukost, lunch, mellis och middag på så lika tider som det går. Även så att träningen funkar tex mellis i magen innan (ca 1-2 timmar) och inom en timme efter träning.

Vidare så försöker jag äta så rena matvaror som möjligt och gärna ekologiskt. Dock är jag bekväm av mig och handlar det jag hittar i affären. Vidare är det Bregott och att steka i kokosfett som gäller. Så lite kemikalier som möjligt i min mat tack. Och jag äter inte längre så mycket färdigmat såsom frysrätter eller på McDonalds (har inte varit där i år).

Slutligen så äter jag inte längre frukt eller från att ätit dagligen så är det kanske en gång i månaden om ens det. Ja nu när vi ska åka på semester så kommer det bli en hel del melon men det är månader sedan jag åt ett äpple eller banan. Märker stor skillnad i sockersuget. Plus att jag utesluter så mycket socker i min kost som möjligt tex läsk, kakor, choklad, godis, glass etc. Det finns ju LCHF-alternativ men jag litar inte på mig själv och mitt beroende så då väljer jag att avstå. Förutom mina 10 sockerdagar per år men de verka ju gå mindre bra nu för tiden...

Tror det vart allt men fråga på om det är något du undrar :-)

Kommentarer

  1. Härligt att läsa Tina!
    Kör också på denna kost numera, funkar för mig mage och humör också! Dock med en vissa undantag.

    Kul att läsa din blogg, som alltid.
    Du inspirerar mig!

    KRAM
    Ses på Super Saturday!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur har jag missat detta också? Fattar inget - jag brukar alltid vara så noga med att svara på kommentarerna... Hoppas allt är bra! Kram

      Radera
  2. Suveränt!!!

    När jag äter som "bäst" så äter jag i princip på detta vis. Jag förbjuder mig inget men genom att äta enligt LCHF à la egen variation, så har jag inget sug att tala om.

    Problemet är ju när man kommer ifrån detta upplägg. Under våren lät jag mig dämpa en tillfällig stressperiod med allt jag kände för och du förstår resten!?!

    Jg borde "avgifta" mig från socker, men varje dag är det som kört, eller varje dag som börjar fel fortsätter vara fel.

    Du får gärna sparka mig i baken på min blogg om du vill! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet precis vad du menar men vi får kämpa på!!! Heja oss!!!

      Radera
  3. Hej Tina, jag vet att detta är ett gammalt inlägg men hittde precis din blogg efter att ha letat i evigheter tycker jag efter en bra LCHF blogg. Du har inspirerat mig att börja på en 100 dagars strikt LCHF med massor av träning, då jag vill trimma kroppen lite. Ville bara säga tack för bloggen och jag kommer ta lite av din LCHF a la Tina att sätta på min kyl som motivation, är en såndär som tappar motivationen lätt. Men igen tack.

    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! ledsen att jag missat din kommentar. Kul att du hittat hit och blivit inspirerad. Hoppas allt går bra!!!

      Radera
  4. Hej Tina! Fin blogg! Jag googla på LCHQ och hitta hit. Jag har kört lchf i 8 månader och trivdes mycke bra med det. Tyvärr skena mitt LDL kolesterol från 3,0 till 5,2 på dom månaderna.. Så nu måste jag få ner mitt dåliga kolesterol för att slippa äta kolesterol sänkande medicin! Därför tror jag på LCHQ!
    Den utbildning du gick, är den LCHQ inriktad eller ren lchf? Vet du vart man kan få tag på mer info om LCHQ? Gärna fler LCHQ bloggar också :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Emilia, det du ska tänka på vad det gäller kolestrol så är det kvoten mellan LDL och HDL som är viktig. LCHQ är i min värld LCHF - kärt barn har många namn. Det vill säga naturlig mat (som är glutenfri) och med en lagom mängd utav alla näringsämne dvs protein, fett och kolhydrater. ex välj ris och potatis istället för pasta, var inte fetträdd dvs välj inte lightprodukter. Detta uttryckte myntades utav Fredrik Paulun är och väl den person som använder just den förkortningen. Min kostutbildning var inriktad på lågkolydratskost (LCHF/paleo). För mer info om LCHQ så är det Paulun som gäller och vad jag vet finns det ingen specifik LCHQ-blogg. Lycka till!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Känslor på Akuten

Har du en hinklista?