Projekt: Tina i toppform

Hehe ni trodde väl inte bara för att det var den 1 september igår att idag ändrar bloggerskans helt inriktning och börjar blogga enbart efterrättsrecept och hur man snabbast kan gå upp i vikt :-) Nope hälsans liv is here to stay. Dock ska jag ge mig själv en veckans andrum för att ladda batterierna sedan är det dags för "Projekt: Tina i Toppform"...

Kommande vecka så fortsätter jag med att testa träning på Actic bl.a. crosscamp med denna tjejen om min fot tillåter, jag har gruppträff och coachsamtal på Itrim ikväll, jag fortsätter med mina steg och den mental träningen med skivan i öronen. Har också nästa besök med Frida på iKLINIK (ingen tejp!!!), Gymintro på Burlövsbadet , Bokklubben plus en massa annat roligt inplanerat. Så riktigt lös och ledig är jag inte men tänkte ge huvudet lite ledigt plus äta lite friare. Nej inte strunt men t.ex. ska maken och jag hit på fredag och då tänker jag fylla glykogenförrådet i musklerna so to speak.

Fast ni vet den där kettlebellscertifieringen som jag tjatat en del om här i bloggen. Nu är det dags att börja förbereda sig på allvar. För denna gången ska det ske! Jag känner mig laddad och redo men har en hel del som jag vill åstadkomma för att få en optimal upplevelse. Och jag har ju deadlinen klar liksom. Den 16-17 november i Motala it is. Därför är de kommande veckorna dedikerad till att förbereda mig själv på bästa sätt både till kropp och knopp.

Jag känner ju mig redan mycket bättre förberedd eftersom det är cirka 25 kilo mindre på kroppen. Det underlättar ju något enormt! Plus att jag känner att jag har inget att bevisa längre. Jag vet att jag platsar i träningsvärlden. Jag vet att jag är stark, envis och att jag kan hantera the bells. Dock är det vissa saker som jag vill bli bättre på och jag vill vara i bästa möjliga form den helgen i november. Därför är det en viss fokus den kommande tiden. Och för mig funkar det bästa med ett hyfsad kortsiktig projekt och mål.

So what is the plan kan man fråga sig? Först och främst blir prioriteringen lite annorlunda de kommande veckorna. Istället för att maniskt jaga kilo som jag gjort hittills i år så är nu fokus - kost och träning. Nä jag släpper inte mitt viktminskningsmål utan snarare tar en kort paus. Och nej jag vill inte att vågen visar plus heller. Men jag tror på att jag måste ha en fokus/ett mål i sikte annars blir det så splittrat och oftast motsägelsefullt. Tror liksom inte att jag kan förvänta mig ett drastiskt viktras när jag samtidigt ska träna tung styrka. But who knows dock för mig mentalt gäller nu styrka istället för vikt om ni hänger med mig i min förklaring :-)

Så följande är det som gäller:
  • Fortsätta sköta kosten (mellan 1500-1700 kcal/dag, vissa dagar lite mer om kroppen kräver det men verkligen lyssna så det inte är knoppen...) och använda Shapeup Club. Fokus få i mig tillräckligt med protein! Under denna tiden är min prio 1 att sköta kosten!!!
  • Leda 2 kettlebellspass/veckan (varav ett tränar jag tillsammans med deltagarna och det andra visar/coachar jag enbart). Allt för att få in vanan i att visa övningar och coacha andra att genomföra dem.
  • Träna ytterligare ett kettlebellspass i veckan med mina "riktiga bells" hemma. Dels måste jag kunna hantera dem eftersom de mindre som används på Studio S inte alls har samma feeling och det är the real stuff som jag ska kunna använda. Samt dels öva på de övningar som står i fokus på certifieringen.
  • Fortsätta med träningen tillsammans med PT-Katarina varje fredagmorgon. Fokus åter igen - rörlighet. Just rörlighet är otroligt viktigt i kettlebells och jag vill vara så bra jag bara kan till certifieringen. Vi startar upp nu på fredag den 6 sep.
  • Börja med Trigger point massagen när jag fått mitt kit jag beställt. Åter igen för att öka min rörlighet och att mjuka upp kroppen.
  • Målsättning är också fortsättningsvis 5-7 ombytta träningspass/vecka (där ingår kb-passen). Annan träning kommer i huvudsak bli: hemmagymmet, tabata i Lomma (åtminstone varje söndag i Utmaningen), styrketräning på lördag på Studio S, på Itrim och kanske lite spinning här och där :-)
  • Fortsätta rehaben utav vänsterhälen hos iKLINIK och hemma.
  • Plus fortsätta med cyklingen till och ifrån jobb men utan måsten.
  • Släpper inte Itrim utan 100% närvaro är målet på Itrim gruppträffarna, den mentala träningen fortsätter och målsättningen med 10000 steg 5-7 dagar/vecka.
  • Min målvikten är fortfarande 70 kilo och när den är uppnådd är det balans som gäller. Dock inte huvudsakliga målet dvs att de kommande 9 veckorna vill inte stirra mig blind på vågen och jaga varenda gram. Snarare stå stilla och ha koll på muskelmassan och fettprocenten. Men som sagt vem vet hur kroppen reagerar och 70 kilo är mitt mål i slutändan.
Jag startar måndagen den 9 september (måste det inte alltid vara en måndag...) och slutdatum är satt till den 10 november.* Exakt 9 veckor och om jag räknat rätt 63 dagar. Ger mig sedan sista veckan innan certifiering att vila mig i form. För mig betyder det ladda med extra mat, fortsätta med träningen men inget tungt och fokusera på rörlighet och massage. Vad säger ni - hänger ni med på "Projekt: Tina i toppform"?

*Uppdatering: Kommer köra 10 veckor dvs inklusive sista veckan innan certifieringen kommer räknas in i projektet. Därmed blir slutdatum den 17 nov.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Varför är jag öppen med min Gastric Bypass?

Jag är tillbaka...