Fortsätt till huvudinnehåll

Apropå portionsstorlek...

Idag käkade jag lunch med fina träningskompisen Rebeca. Vi valde Ingelska Kalkon för det ligger nära bådas arbetsplatser och jag vet att jag kan göra bra val där. Hade bestämt mig innan jag gick dit att jag skulle välja kalkonspett med sallad och dressing. Dock tänkte jag utmana mig själv idag att se till att portionsstorleken blev rätt.

Så jag bad faktiskt om hjälp utav Rebeca och butiksbiträdet (eller vad nu den officiella titeln är). Först siktade vi på att 2 spett var nog en portion men när butiksbiträdet vägde ett av spetten visade det sig att ett spett var lika med 124 gr dvs en portion. Hmm hade jag bara gått på mått i hungrigt tillstånd hade jag alltså tryck i mig 2.

Nu blev det ett med sallad och dressing och jag är fullt nöjd och mätt. Tänk att det där med portioner är så svårt och hur lätt man lurar ögat. Speciellt när man är hungrig! Väldigt nöjd med mig själv att jag bad om hjälp och att jag gjorde ett bra val. Lite fler tips på det här med portionsstorlek är:

Tips: Val av tallrik
Vår mattallrik är stora som typ pizzatallrikar och japp man fyller dem och äter utan att reflektera. Nu har maken och jag bestämt att de åker ut när vi flyttar och vi har köpt nya i normal storlek. Även om du inte ska flytta så varför inte stoppa undan de stora tallrikarna istället för att bara fortsätta på slentrian att använda dem bara för att de står i skåpen. Vissa säger jamen använda assietten istället. Jo jag gör det ibland men av ren vana tar man mattallriken så jag röstar på köpa nya i normalstorlek och släng/ge bort/packa undan monstertallrikarna.

Tips: Lägg upp på tallrik innan i lunchlådan
Jag märker också att ibland blir lunchportionerna väldigt stora dvs rester från dagen innan eller som man tagit ur frysen. Anledningen tror jag är att man bara automatiskt slevar ner resterna i tex 3 lådor för att man gissar att det ungefär är så mycket. Mitt tips är att lägga upp en portion på en vanlig tallrik först och sedan flytta över maten i en lunchlåda. Lite omständigt men det kan det vara värt för annars äter man bara för att det låg ju i lådan och då är det ju en portion...

Har du fler tips som jag kan använda mig utav?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…