Apropå portionsstorlek...

Idag käkade jag lunch med fina träningskompisen Rebeca. Vi valde Ingelska Kalkon för det ligger nära bådas arbetsplatser och jag vet att jag kan göra bra val där. Hade bestämt mig innan jag gick dit att jag skulle välja kalkonspett med sallad och dressing. Dock tänkte jag utmana mig själv idag att se till att portionsstorleken blev rätt.

Så jag bad faktiskt om hjälp utav Rebeca och butiksbiträdet (eller vad nu den officiella titeln är). Först siktade vi på att 2 spett var nog en portion men när butiksbiträdet vägde ett av spetten visade det sig att ett spett var lika med 124 gr dvs en portion. Hmm hade jag bara gått på mått i hungrigt tillstånd hade jag alltså tryck i mig 2.

Nu blev det ett med sallad och dressing och jag är fullt nöjd och mätt. Tänk att det där med portioner är så svårt och hur lätt man lurar ögat. Speciellt när man är hungrig! Väldigt nöjd med mig själv att jag bad om hjälp och att jag gjorde ett bra val. Lite fler tips på det här med portionsstorlek är:

Tips: Val av tallrik
Vår mattallrik är stora som typ pizzatallrikar och japp man fyller dem och äter utan att reflektera. Nu har maken och jag bestämt att de åker ut när vi flyttar och vi har köpt nya i normal storlek. Även om du inte ska flytta så varför inte stoppa undan de stora tallrikarna istället för att bara fortsätta på slentrian att använda dem bara för att de står i skåpen. Vissa säger jamen använda assietten istället. Jo jag gör det ibland men av ren vana tar man mattallriken så jag röstar på köpa nya i normalstorlek och släng/ge bort/packa undan monstertallrikarna.

Tips: Lägg upp på tallrik innan i lunchlådan
Jag märker också att ibland blir lunchportionerna väldigt stora dvs rester från dagen innan eller som man tagit ur frysen. Anledningen tror jag är att man bara automatiskt slevar ner resterna i tex 3 lådor för att man gissar att det ungefär är så mycket. Mitt tips är att lägga upp en portion på en vanlig tallrik först och sedan flytta över maten i en lunchlåda. Lite omständigt men det kan det vara värt för annars äter man bara för att det låg ju i lådan och då är det ju en portion...

Har du fler tips som jag kan använda mig utav?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Jag är tillbaka...

Vad har jag inte gjort?