Fortsätt till huvudinnehåll

Ben, ben, ben

Då sätter vi igång med tentaplugget även här i bloggen. Ja inte för att ni behöver skriva tentan på söndag men ni kanske kan plocka upp något om kroppen och träning... Plus att när jag läser igenom mina anteckningar och kurslitteraturen för att plocka ut godbitar samt att skriva ner dem så lär jag mig förhoppningsvis något. Så denna veckan får ni stå ut med alla möjliga inlägg - alltifrån skelettet som idag till andning, seniorträning, hjärtat, konditionsträning, styrketräning.  You name it. Är du redo så kör vi :-)

Visste du att vi har 206 benbitar i kroppen som utgör vårt skelett. I handen har vi 27, i foten 26 och skallen 20 stycken... I det latinska namnet för varje ben som skriver man först "os" och "ossa" för plural då det betyder ben. Till exempel Os sacrum (korsben), Os coxae (höftben) och Os femoris (lårben). I latinet ska man betona tredje sista bokstaven. Mitt favoritben just nu är Os clavicula bara för det är så kul att säga :-) Skelettets funktion är att skydda organen, fungera som hävstång för våra muskler, upprätthålla kroppen, mineraldepå och den röda benmärgen är platsen för vår blodbildning.

Skelettet är en levande vävnad som växer, bryts ner och återbildas under hela livet. 60% av benmassan byggs upp innan tonåren genom stötar tex hopp och spring. Vilket idag skapar problem i och med mer stillastittande barn dvs deras skelett blir skörare. Skelettet består av en oorganisk del (hårdhet & skörhet) och en organisk del (svikt & töjbarhet). Hos barn är den ration 1:1 och sedan ju äldre man blir så minskar den organiska delen till ca 7:1 vilket ökar risken för benbrott. Men genom att träna kan äldre undvika detta då aktivitet kan ge dem ökad kroppskontroll och bättre balans vilket minskar fall. Så det är aldrig för sent!!!

Benbitarna delas också in i olika grupper som beror på utseende tex rörben, korta ben, platta ben, lufthaltiga ben och sesamben. Just det sistnämnda tycker jag är ett litet kuligt namn och ett exempel på sesamben är knäskålen eller os patella. Mellan benbitarna har vi tex leder, ledband och ligament. Det finns olika typer av leder som kulled, äggled, sadelled, gångjärnsled, planled och vridled. Det är dessa leder som bestämmer hur vi kan använda en kroppsdel som tummen, handleden, armbågen, höften, axeln, ryggraden och knä. Det finns olika ledrörelser och dessa är min tentafasa... Vi pratar sagital planet med flexion och extension, frontal planet med abduktion och adduktion, transversal planet med medialrotation och lateralrotation. Men sen tillkommer pronation, supination, dorsal-, palmar- och plantar-flexion :-(

Vår columna vertebralis dvs ryggraden är S-formad för att agera som en fjäder och stötdämpare. Vi har 24 fria ryggradskotor varav 7 st halsryggkotor (cervikalkotor) som benämns C1-C7, 12 st bröstryggkotor (thoracalkotor) som benämns T1-T12 från dessa fäster våra 12 revbenspar och 5 st längdryggkotor (lumbalkotor) som benämns L1-L5. Och tex när man får en skada i en av dessa kotor och skulle bli förlamad så är det avgörande vilken kota. Är skadan i C1-C7 blir man förlamad från halsen och ner medan skulle skada sitta på L1 så kan man röra större delen utav överkroppen men allt nedanför den kotan blir förlamat.

Här kan du kolla lite mer på skelettet: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskans_skelett

Kommentarer

  1. Hahaha, känner igen det där med "alla nya ord-ångesten". Här får du några tips: supination: då kan du hålla en sup i handen, pronation: fingrarna kan promenera iväg. Adduktion: addera, lägga till. Abduktion: abducted (föra bort på engelska) flexion: flexibel, böjlig.

    När det gäller planen: tänk dig att du genomkorsats av en stor skiva som du inte kan passera med någon kroppsdel. Du kan bara röra armen/benet osv längs med skivan. Om skivan står i frontalplanet kan du bara flaxa med arHahaha, känner igen det där med "alla nya ord-ångesten". Här får du några tips: supination: då kan du hålla en sup i handen, pronation: fingrarna kan promenera iväg. Adduktion: addera, lägga till. Abduktion: abducted (föra bort på engelska) flexion: flexibel, böjlig.

    När det gäller planen: tänk dig att du genomkorsats av en stor skiva som du inte kan passera med någon kroppsdel. Du kan bara röra armen/benet osv längs med skivan. Om skivan står i frontalplanet kan du bara flaxa med armarna upp och ner (ab-och adduktion). Då glider armarna på skivan.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Poof drömjobbet is gone!

Igår blev hela mitt team inkallade till ett möte med chefen. Inget konstigt med det men några minuter senare vart det konstigt. Vårt team kommer att upplösas och arbetsuppgifterna flyttas till EMEA-teamet i Bryssel. Say whay??? Fattar ingenting just nu. Har gått från att ha häcken full och oroa mig över hur jag ska hinna med att leverera till alla deadlines till att nu ska jag lämna över mina arbetsuppgifter. Så nu ska tre av oss som är provanställda sluta, två konsulter får sluta på dagen och fyra som vart fast anställda ska få nya arbetsuppgifter. Vår sista arbetsdag blir den siste juni :-(

Känns väldigt märkligt och just nu känner jag mig mest tom, ledsen, deppig, nedstämd, orolig och nervös inför framtiden. Inte kunde jag väl tro att man startar ett team och satsar för fullt för att sedan stänga ner det cirka 6 månader senare. Trodde ju att jag skulle vara kvar på Securitas i åtminstone ett par år och inte som nu söka nytt jobb. Jättetråkigt eftersom jag lagt ner mycket tid och ut…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…