Status på Itrimmandet

Okej har varit en hektisk vecka med tillbaka till jobb, föredrag, träning, kettlebellspass och annat. Men nu har jag en lugn stund att sitta ner och skriva om Itrim so far medan maken är iväg på grabbäventyr. Min först dag på Itrim-programmet eller vad man ska kalla det var torsdagen den 3 januari. Och i måndags hade jag min första träff med hälsocoachen samt första gruppträffen. Då testade jag även på cirkelträningen på centret.

Träningen på centret kommer jag inte gör om för jag tyckte den var tråkig dvs den passade inte mig. Men det är suverän för de som behöver komma igång med träning eller som kanske har en specifik skada eftersom du jobbar enbart med din kroppsmotstånd. Dock tyckte jag att 30 sekunder på varje station var för kort tid eftersom det inte heller fanns någon förflyttningstid. Då blir det ju inte många sekunder på varje station. Så träningen på Itrim kommer jag personligen skippa och köra as usual med PT-Malou och på Studio S dvs den träningen jag tycker är kul och utmanar mig.

Nytt för mig är stegräknaren. Inte så att jag inte använt en tidigare men nu ska det ju bli mer en rutin med just vardagsmotion eller mysmotion som vi kallar det i bloggen :-) Och jag har fått mersmak för det där med stegräknare och mysmotion. Varje dag ska jag uppnå 10 000 steg för att får min veckopoäng (återkommer till det). Så jisses vad med frisk luft jag får nu och bli inte rädda för mitt Funbeat-resultat eller vad det står i högerspalten - det är bara jag som skriver upp alla steg som jag tagit under dagen för att bokföra till min coach och i min övningsbok. Detta är dock en ny favorit och jag får ut maken också - mys!

Första träffen med hälsocoachen kändes sådär om jag ska vara helt ärligt. Tror det berodde på olika faktorer. Jag vet att jag är en kräsen kund som kräver topp-service dvs jag kommer väldigt förberedd och vet vad jag vill. Är också påläst och vet vad jag ger mig in på. Självklart inte varje aspekt men jag tror det är skillnad på min kunskap idag jämfört med 2007 om vi säger så. Tror dock att min coach hade haft en lång dag för det är nu som det är högsäsong och jag var sista bokningen för dagen.

Likaså att föregående person drog över med en kvart och då blir det stressigt. En annan sak var att vi satt i ett litet varmt och syrefattigt rum med glasrutor. Puh då tappar vem som helst fokus och frostade rutor hade känts mycket bättre och tryggare. Vår nästa träff är bokad till den 4 februari vilket känns bra. Detta är nämligen dagen innan maken och jag åker till Jordanien i 10 dagar. Kan vara bra med lite pepp och råd innan då. Så jag tror att det kan bli bättre när vi båda är varma i kläderna så att säga.

Kvällens gruppträff var lite trevande. Är ju svårt när 15 personer sitter i ett litet rum och alla är nya. Även om vi skulle presentera oss så jag som är dålig på namn slutar nästa att lyssna efter tredje namnet får då får jag inte in fler... Men är övertygad om att det bli bättre när vi lärt känna varandra mera. Dock så oerhört glad för mina 3 partners in crime varav 2 går i samma grupp. För vi peppar varandra stenhårt på fejjan vilket är kanon.

Personalen på Itrim Lund är väldigt trevligt men de gånger jag har varit där har det också varit fullt med människor. Så lite stressigt är det och det känner man av som kund. Dock åter igen nu är högsäsong och trycket är stort eftersom det är nyöppnat också. Centret i sig är väldigt ljust och fräscht. Och jo jag äter måltidsersättningar nu under de första 12 veckorna. Kan inte på något sätt försvara detta dvs i min värld är det fortfarande det bästa alternativet att äta riktig mat. Jag ser dock detta som lösningen att ge mig andrum att jobba med huvudet för det är det detta handlar om för mig.

Apropå huvud och veckopoäng så fick jag min övningsbok på gruppträffen där jag fyller i en massa olika saker. Och inför varje gruppträff har vi hemläxa. Det är detta som är the big thing för mig!!! Och jag har redan haft en del aha moments och skrivit ner saker som kommer hjälpa mig i framtiden. Plus att maken och jag har tex funderat över hur gör vi sen och kommit fram till bra lösningar. Känns så skönt! Och för en gång skull ska jag inte skippa skrivövningarna för att jaga vidare. Utan jag ska ta tiden att tänka efter och verkligen få ner alla tankar eller vad det nu kan vara på pränt. För denna gången tänker jag finna min - a way of life for life!

Min övningsbok som är min nya följeslagare eller okej det är väl snarast stegräknaren...

Min målsättning de första veckorna är 3-5 ombytta träningspass tex pass med PT-Malou, spinning eller kettlebellspass, vardagsmotion i form av 10 000 steg varje dag, sköta kosten enligt programmet samt se till att få en god natts sömn (dvs inte ligga vaken och stressa över diverse saker...) För varje en av dessa får jag ett poäng som jag bokför och sedan sammanställer per vecka. 

Och inför varje gruppträff har vi hemläxa kring olika ämnen, tankar och mål. Det är detta tillsammans med gruppträffarna samt långsiktigheten som jag verkligen gillar med konceptet!


Fick mitt Itrim-kort igår men det är väldigt svårt med det där att stava till Jensen som vi lärt oss i bloggen... Nu heter jag Tina Janssons :-)

Kommentarer

  1. Vilken bra "rapport" med plus och minus! Kan du inte skicka länken till Itrim - det vore bergis väldigt värdefullt för dem att få ta emot en sådan seriös och konstruktiv utvärdering av intrycken! Tipsar dig gärna om Johans blogginlägg me dtips för nya på Itrim - kanonbra sammanfattning. Stegräknaren är MIN bästa vän - inte en dag utan sedan 8 augusti 2011 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae känner lite att jag vill ligga lågt men kommer ta en del direkt med centret istället tex frostade glas etc.

      Radera
  2. Bra om du får länken också :) http://itrim.johans.mobi/2013/01/10/tips-till-er-som-ar-nya-pa-itrim/

    SvaraRadera
  3. Tror du att ni kommer ändra dina träningspass? Jag menar, du har ju kört så hårt tidigare men nu kanske inte orken finns till det medan du äter ersättningar, eller vad tror du?
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin! Det går förvånansvärt bra faktiskt men visst det kommer inte sättas någon nya marklyftsrekord under denna tiden. Men inga problem tex att köra kettlebells.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Varför är jag öppen med min Gastric Bypass?

Känslor på Akuten