Fortsätt till huvudinnehåll

Jag behöver tips på matpaj!

Kom igen där ute jag behöver lite av era tips. På fredag är planen att jag ska laga en paj till middag allt enligt veckoplaneringen och min nya hobby matlagning. Yes det håller i sig och I like it! Naturligtvis ska jag testa den senaste pajmixen från Blending Bliss som vi fick till ett av våra gemensamma träningstillfällen inför Vår Ruset. Stort tack för det! Men vad ska jag fylla pajskalet med?

Funderar på något med kyckling vilket jag har hemma. Ägg finns alltid så vad mer behöver jag köpa för att få till en smaskig paj till fredagsmyset? Alla tips är varmt välkomna men gärna enkla tips som inte kräver 100 ingredienser. Men naturligtvis ska det vara gott :-) Förresten kom på att jag har ju två mixer till att testa. Gojipistage som nog får bli nästa helgsprojekt känner jag. Och chokladmixen har jag redan planerat inför min Mellofest den 18 maj. Funderar på små mumsbitar utav kärleksmums which I love!

Kommentarer

  1. Svar
    1. Got it - det måste jag testa! Tack Malin!

      Radera
  2. Kyckling, broccoli (kokas lite lätt innan), bacon, riven ost - ev en skvätt grädde i äggstanningen.
    Skinka och lagrad ost är en klassiker, halva körsbärstomater blir snyggt i.
    Brieost, rökt skinka, paprika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh den sista blev jag väldigt nyfiken på med brie, skinka och paprika. Något recept eller bara freestyla?

      Radera
  3. Min favorit är chèvrepaj med sötpotatis!
    http://www.ica.se/recept/chevrepaj-4117/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj detta måste ju testas - tack Paulina!

      Radera
  4. Blending Bliss tipsar: Fyllning till två stora pajer!
    2 purjolökar, 2 fänkål, 200g riven grevé, 100-200g getost, 6 ägg, 4 dl grädde, 1/2 tsk salt och lite peppar.
    Hacka grönsaker och fräs dem lite mjuka i smör, låt svalna något blanda sedan med resten av ingredienserna och fyll pajskalen. Grädda ca 30-40 min, 200 grader. Smaklig spis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjoho denna blir det på lördag! Tack för tipset Cecilia!!!

      Radera
  5. Kyckling, soltorkade tomater, fetaost och basilika.

    Pistagebrödet är förresten riktigt gott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då gjorde jag nästan ditt recept med kyckling, tomat och fetaost :-) Aha ja jag har inte fått tummarna loss men planen finns där...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…