Fortsätt till huvudinnehåll

Reflekterande dagar

Igår var jag på föreläsning med Birgitta ThörnItrim. Det var väldigt inspirerande tyckte jag och vilken härlig kvinna med en fantastisk utstrålning. Tyvärr hann jag inte prata med Birgitta efteråt och säga detta direkt till henne då jag hade ett kettlebellspass att instruerar (hann precis...). Så det får bli här i bloggen :-) Gjorde lite anteckningar i ifånen igår och det jag tog med mig är följande :
  • Alla har vi lika många timmar till vårt förfogande - man måste ha balans i hur man fördelar dem och vad man prioriterar. 
  • Prioriterar man inte sin hälsa och välmående så kan man inte få tex en hälsosam kropp
  • Motivation är ofta lika med motivation till eller ifrån något tex motivation till viktminskning för att slippa viktrelaterade krämpor (ifrån). När detta till/ifrån sedan har uppnåtts så sinar motivation eller snarare man har uppnått sitt mål. För att få "ny" motivation måste nya mål sättas dvs vad är det nya till/ifrån? Tänk motivation = motive to act! Därför kan man inte lita på sin motivation och oftast säger man att jag har tappat motivationen. Men har man egentligen det eller är till/ifrån uppfyllt?
  • Var ärlig mot dig själv och se sanningen i vitögat
  • Ge sig själv tid att komma in i nya rutiner dvs det tar tid att omprogrammera hjärnan att accepterar förändringar
  • Tänk på vad som gör dig lycklig och ta dig tid att njuta men det behöver inte vara godsaker...
Detta är ju en blandning utav Birgittas ord och min tolkning av desamma. Och oftast tar man ju med sig det man behöver som mest :-) Den senaste tiden har ju bestått av reflektion över min nuvarande situation. Till exempel hur vill jag spendera min tid, vad består min tidsbalans utav, vad vill jag prioritera/vad vill jag göra, min motivation och mål. Efter gårdagens föreläsning samt dagens promenad med mentala skivan gav mig lite grann utav att wake up call som var välbehövligt.

Satte ju upp ett viktmål till festen och det går lite som en berg och dalbana :-) Pendlar mellan 75 och 77 kilo. Sköter kosten hyfsat (inget socker men lite för stora portioner...) och träningen samt stegen är ju inget problem. Fast ska jag få resultat så bör jag skärpa till kosten lite samt hur jag använder min tid/fokus. Nu är kalendern utrensad till the bare minimum utav måsten och kuligheter. Känns lite tråkigt att missa saker men ett val jag gör för att återfå fokusen som jag hade i början på året. Där känner jag också att Jennys bok kan hjälpa.

Började läsa den igår och sitter faktiskt med pennan i högst hugg. Markerar aha-upplevelser och ord som får mig att tänka till och reflektera över min egna situation. Perfekt tajming att läsa den nu tror jag. Lite mental hjärngympa för att fokusera på rätt saker. Likaså idag med just den mentala skivan. Idag under min promenad insåg jag att alla de mål som jag visualiserade under de 12 första veckorna och fram till nu har jag ju uppnått. Bra där Jensen!

Såsom att köpa en fin klänning till makens och min fölsefest - check, uppnått det första delmålet på 78 kilo - check, att kunna knäppa en ostretchig löparjacka - check, inte röra socker (förutom det som finns i mat/matersättningarna) - check. Detta har ju varit min motivation - mina till/ifrån. Nu bör jag lägga till andra saker såsom 70 kilo till den 1 sep, ostretchiga löparjackan ska sitta bekvämt och blixtlåsen inte hotar att explodera, köpa en fin vinterjacka i rätt storlek dvs där armarna och höfterna/rumpan inte ställer till det, jag vill blir rörligare/starkare i kroppen för att orka med mina träningsrelaterade utbildningar i höst samt fortsätta att inte röra socker (förutom det som finns i mat/matersättningarna).

Och det där med att programmera hjärna och vad man vill lägga sin tid. Jag har ju kommit långt tex inget socker (där är motivation stor), jag jobbar med knoppen (har aldrig hänt tidigare). Ja portionsstorlekar måste jag jobba vidare med men jag är medveten och ärlig mot mig själv i min reflektion. Och jag vill inspirera andra till ett hälsosammare liv. Men jag behöver också egen tid att fokusera på min egna resa för det är långt ifrån över. Inspiration kan komma genom bloggen dock behöver det inte vara in real life ett tag framöver.

Så för att avsluta romanen om 93 dagar är det den 1 september. Mitt viktmål tills dess är 70 kilo. Jag väljer att hålla min kalender så ren som möjlig för att få så mycket egen tid som möjligt för att fokusera på detta målet. Till exempel för min träning och för att sköta kosten. Fortsätta med den mentala träningen för att uppnå mina nya till/ifråns och omprogrammera hjärnan. Jag får magkänslan att jag har hittat motivationen att köra på med full fokus igen. Dock kommer jag behöva allt pepp på vägen så hoppas på ert stöd as always.

Lite mörkt i rummet för att ta bilder men här är goodie bagen från eventet


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…