Fortsätt till huvudinnehåll

LCHF enligt kostrådgivningskursen

Tänkte det kunde kanske vara intressant att få veta lite mer om definitionerna utav LCHF som används på den kostrådgivningsutbildningen jag går just nu via MF-gruppen. Åter igen se detta som tips, idéer, råd och använd det på bästa sätt. Du måste ju hitta ditt facit till din hälsoresa men dock är jag övertygad om att vi alla skulle må bra av äta så naturlig mat som möjligt anpassat till våra gener. Men ibland ställer tillgängligheten, prioriteringar och suget till det :-)

LCHF
En individuellt skräddarsydd kosthållning som bygger på minskat intag av kolhydrater jämfört med dagens officiella kostrekommendationer.

Strikt LCHF
0-20 gr kolhydrater/dag
Ingen frukt/bär
Inga mejeriprodukter
Till vem: Stor övervikt, diabetes, sockerberoende mfl

Normal LCHF
20-50 gr kolhydrater/dag
Som strikt med frikostigt med grönsaker till lunch och middag. Plus mejeriprodukter
Om man äter enligt Handmetoden som hamnar man ungefär i denna kategorin
Till vem: övervikt/viktbalans, högt blodsocker, för dig som är frisk men inte tränar mfl

Liberal LCHF
50-100 gr kolhydrater/dag
Som normal men dessutom enstaka frukt, liten klick ris/potatis till lunch/middag
Till vem: för den som är frisk och tränar regelbundet

Träningsanpassad LCHF
Mer än 100 gr kolhydrater/dag
Som liberal men då mängderna mat blir stora så uppgår kolhydratsintaget till mer än 100 gr per dag.
Till vem: Elitidrottare som typ Björn Ferry

Jag själv ligger på normal till liberal LCHF beroende träning och hur "strikt" jag är med maten just den dagen. Har också fått lära mig att LCHF absolut inte är något nytt. Det är väl bara så att kärt barn har många namn. Och att varje "uppfinnare" vill sätta sin knorr på det hela. Egentligen borde jag har mina egna fyra bokstäver (för det verkar ju som det alltid ska vara 4 :-) ). Jag kan ju kalla min kost för TINA dvs jag äter mat anpassad till mig som individ! Hmm undrar om jag kan få igenom det på världsmarknaden...

Och varför är det intressant att sätta en beteckning på ens kost? Har det betydelse? Har kanske att göra med grupptillhörighet och ett sammanhang? Tror det gäller framför allt för viktminskare och kvinnor. Jaha du tillhör den kategorin...  Verkar inte som de individer som jag har stött på som är friska och vältränade har samma behov av en beteckning på sin kost snarare tvärtom. Eller att karlar riktigt bry sig men för viktminskande tjejer är det viktigt med grupperingen och gud nåde dig om du inte följer gruppen uppsatta "regler" vad det gäller kostintaget... Vad tror/tycker du?

Kommentarer

  1. TINA vilket bra varumärke.....
    TINA- kostrådgivare och inspiratör....ja varför inte
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag får bara slipa mer på konceptet :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…