Olympiska lyft - videokavalkad

Kom på mig igår kväll med att sitta och längta till dagens träningspass. Då är man lite hooked :-) Och gick det bra då? JA så himla kul vart det. Känner av luftrören lite men inte lika trött idag. Skönt. Och PT-Malou hittar alltid på så roliga grejer. Idag bidde det en massa massa övningar med la stång dvs olympiska lyft (kollar bakåt för jag har lagt upp länkar om detta förr).

Det är en utmaning och jag är ju fortfarande en rookie dvs håller på att lära mig tekniken. Men tycker att det går bättre och bättre för varje gång. Så skojsigt och rätt kul att kolla in de andras reaktioner dvs killarna som står med en hantel eller så. Fniss jag här kommer jag med rosa skosnöre och lyfter tungt i grabbhörnan :-)

Nedan hittar du en massa videosar. Jag tycker det är så himla bra att PT-Malou filmar för då fattar jag mer och mer att det där är ju jag! Stolt bloggerska idag. Men först lite om passet. Som vanligt uppvärmning och sedan bidde det massa lyft och nöta teknik. Marklyft, Frivändingar, Press och jag vet inte allt vad det heter. Efter ett antal rundor med ökade vikter så gick vi över till en WOD.

WOD står för Workout of the Day och är ett uttryck som används inom Crossfit. Förenklat kan man säga att det består av x antal övningar som ska göras i följd med x antal reptitioner. Oftast mäter man antal varv man orkar eller hur lång tid övningarna tar. Idag skulle jag göra 12 - 9 - 6 repetioner utav övningarna marklyft, frivändning och press. Dvs 12 marklyft, 12 frivändningar, 12 pressar, 9 marklyft...

Man får vila när man inte orkar mer men det ska vara en kort vila på några sekunder sedan fortsätter man. Tiden jag fick idag var 6,40 min vilket inte är något underverk. Vart liksom trött efter alla lyft :-) Men då finns det ju utrymme för förbättring så nästa gång ska det gå snabbare. Och det tror jag också det kommer att göra enbart pga att tekniken sitter mer och mer. Lite rörlighet på det där. Det märktes faktiskt att jag stått där med pinnen på fredagar fast det inte känns som träning :-)

Marklyft med medelvikt
Marklyft 52 kilo - skit i sömnsnacket innan jisses vad man låter som en bebis.
Vad 10:an är? Kolla här
Drop it like it's hot...
Viktigt att kolla in stången innan...

Tänk att jag har gått från detta och detta till olympiska lyft.
Fy fasiken vad stolt jag är över mig själv och valkarna i händerna efter dagens pass!!!

Kommentarer

  1. jäklar vad du är duktig...helst det sista...är impad. Just nu ligger jag helt platt fall i soffan..inflammation i höften..jäkla skit..så ingen träning än så länge..
    kram susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch inflammationer är inget skojsigt. Hoppas det blir bättre snabbt! Tack för ditt pepp! kram

      Radera
  2. Grymt bra Tina ... Kram Cee

    SvaraRadera
  3. Hur mycket har du lastat på stången egentligen?
    Det ser tungt ut... Du är ju stark!

    Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var 40 kilo plus stången som väger 12 kilo så lite mer än halva min kroppsvikt :-)

      Radera
  4. Svar
    1. Bästa teamet! Fniss tyckte du lät lite nöjd efter sista videon :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför är jag öppen med min Gastric Bypass?

Jag är tillbaka...

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness