Fortsätt till huvudinnehåll

Olympiska lyft - videokavalkad

Kom på mig igår kväll med att sitta och längta till dagens träningspass. Då är man lite hooked :-) Och gick det bra då? JA så himla kul vart det. Känner av luftrören lite men inte lika trött idag. Skönt. Och PT-Malou hittar alltid på så roliga grejer. Idag bidde det en massa massa övningar med la stång dvs olympiska lyft (kollar bakåt för jag har lagt upp länkar om detta förr).

Det är en utmaning och jag är ju fortfarande en rookie dvs håller på att lära mig tekniken. Men tycker att det går bättre och bättre för varje gång. Så skojsigt och rätt kul att kolla in de andras reaktioner dvs killarna som står med en hantel eller så. Fniss jag här kommer jag med rosa skosnöre och lyfter tungt i grabbhörnan :-)

Nedan hittar du en massa videosar. Jag tycker det är så himla bra att PT-Malou filmar för då fattar jag mer och mer att det där är ju jag! Stolt bloggerska idag. Men först lite om passet. Som vanligt uppvärmning och sedan bidde det massa lyft och nöta teknik. Marklyft, Frivändingar, Press och jag vet inte allt vad det heter. Efter ett antal rundor med ökade vikter så gick vi över till en WOD.

WOD står för Workout of the Day och är ett uttryck som används inom Crossfit. Förenklat kan man säga att det består av x antal övningar som ska göras i följd med x antal reptitioner. Oftast mäter man antal varv man orkar eller hur lång tid övningarna tar. Idag skulle jag göra 12 - 9 - 6 repetioner utav övningarna marklyft, frivändning och press. Dvs 12 marklyft, 12 frivändningar, 12 pressar, 9 marklyft...

Man får vila när man inte orkar mer men det ska vara en kort vila på några sekunder sedan fortsätter man. Tiden jag fick idag var 6,40 min vilket inte är något underverk. Vart liksom trött efter alla lyft :-) Men då finns det ju utrymme för förbättring så nästa gång ska det gå snabbare. Och det tror jag också det kommer att göra enbart pga att tekniken sitter mer och mer. Lite rörlighet på det där. Det märktes faktiskt att jag stått där med pinnen på fredagar fast det inte känns som träning :-)

Marklyft med medelvikt
Marklyft 52 kilo - skit i sömnsnacket innan jisses vad man låter som en bebis.
Vad 10:an är? Kolla här
Drop it like it's hot...
Viktigt att kolla in stången innan...

Tänk att jag har gått från detta och detta till olympiska lyft.
Fy fasiken vad stolt jag är över mig själv och valkarna i händerna efter dagens pass!!!

Kommentarer

  1. jäklar vad du är duktig...helst det sista...är impad. Just nu ligger jag helt platt fall i soffan..inflammation i höften..jäkla skit..så ingen träning än så länge..
    kram susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch inflammationer är inget skojsigt. Hoppas det blir bättre snabbt! Tack för ditt pepp! kram

      Radera
  2. Grymt bra Tina ... Kram Cee

    SvaraRadera
  3. Hur mycket har du lastat på stången egentligen?
    Det ser tungt ut... Du är ju stark!

    Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var 40 kilo plus stången som väger 12 kilo så lite mer än halva min kroppsvikt :-)

      Radera
  4. Svar
    1. Bästa teamet! Fniss tyckte du lät lite nöjd efter sista videon :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…