Fortsätt till huvudinnehåll

Om du har hamnat på en viktplatå

Först och främst HA TÅLAMOD. Du måste ge kroppen tid att anpassa sig och hälsa måste få ta tid. Det finns inga quick-fixes. Tror mig jag vet hur det är. Har ju vägt i stort sett detsamma nu i 5 månader och visst är det jäkligt frustrerande. Ena veckan 83, andra 84, sedan ett skutt till 86 för att sedan visa 83 igen :-( Jag vill ju så gärna se en 7:a först. Och jodå jag kan skärpa till min kost etc och fått mer resultat men just nu är det som det är. Men under samma period har jag ju minskat många centimetrar i omfång, minskat min fettprocent och gjort jättestora framsteg med min träning.

Plus att jag mår ju strålande och det är väl värt mer än en siffra på vågen eller? Och jag kan handla kläder i vanliga affärer. Varför är det så svårt för oss kvinnor att ha det där tålamodet och varför är det så viktigt vad vågen visar? Under denna tiden har jag typ minskat en klädstorlek men varför har inte det större betydelse. Dumhet att låta den där plattan styra en så samtidigt som det är omöjligt att motstå att kliva upp. Hoppet är väl det sista som överger en :-)

Här kommer lite tips om du har hamnat på en viktplatå:
  • Åter igen ha tålamod
  • Var inte rädd för naturliga fett tex lite kokosfett kan ge en liten skjuts
  • Minska/ta bort sötningsmedel helt (och inget vanligt socker förutsätts här...)
  • Undvik fruktätande då fruktos är fettlagrande
  • Tänk på din sömn
  • Undvik stress (kanske lättare sagt än gjort men detta påverkar en viktminskning jättemycket - är kroppen stressad så håller de alla kilon den bara kan för den överlever)
  • Undvik mjölkprodukter
  • Börja träna om du inte redan gör det, är du aktiv se till att variera din träning och lägg till intervaller
  • Tar du mediciner - dessa kan ha effekt och då måste du ta hänsyn till det
  • Minska på kolhydraterna (framför allt de snabba)
  • ...
Du har kanske något tips till mig?

Kommentarer

  1. Ser att du skriver om kokosfett i punkt 2. Är det bara jag som inte fattat vad som är så bra med kokosfett?! /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte skriva lite om kokosfett så snart kommer ett inlägg så kanske det klarnar lite :-)

      Radera
  2. Ja det är så irriterande, men "plötslig" så händer det igen. Men jag tycker du skriver så bra. Det borde vara att man minskar storlek i kläder o midja som borde vara det man fokuserar på inte vågen. MEN alla frågar mig hela tiden "vad väger du nu?" det är inte att jag gått från storlek 54/56 till 38/40 som intresserar folk. Det är bara vågen som är det viktigaste... när de sen frågar hur mycket till jag ska gå ner brukar jag säga 15kg till. Då blir de helt förskräckta för så mycket kan jag inte gå ner mer... och det tänker jag ju inte. Nu är det "bara" träningen som är det viktiga att få form på mage/gump/lår. Jag menar 38/40 den storleken hade jag som 18 åring också (och jo jag vet att dagens 38/40 är större än då, men det bryr jag mig inte om) så varför sträva neråt mera? Jag är 41 år och nej någon sylfid är jag inte ute efter att bli, mitt mål är att ha en kropp som inte gör ont när jag lyfter och bär på min rullstolsburne son. Det måste ju vara ett bättre mål än ett visst kilo?

    Det är en HIMLA TUR det finns andra ställen att hitta INSPIRATION av (och då menar jag DIG!!!) för då är det så mycket lättare att faktiskt ställa sig på crosstrainern eller ta sig en PW eller vad det nu är.

    Så TACK för att du skriver din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack Anna för din fina kommentar. ja jag också jäkligt trött på frågan hur många kilo... Men it comes with the territory I guess :-) Lycka till med ditt väldans bra:iga mål att få en starkare kropp!!! Kram

      Radera
  3. Jag tänker spontant på två saker. 1) hitta mer vardagsmotion. En promenad varje lunch, eller cykel till jobbet osv.

    2). Högintensiva tuffa intervallpass där du blåser ur kroppen! Maxat och tugga taggtråd!

    Och det blev en till..

    3) tyngre styrketräning. Våga öka antaket kilo som lyfys, då formas kroppen fortare och bränner mer även i vila.

    SvaraRadera
  4. När jag hamnat på platåer har det som hjälpt mest varit att sluta med mjölkprodukter. Mjölksocker kan vara en riktig bov...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…