Träningsupplägg för våren

Hur har du lagt upp din träning för de kommande månaderna? Har du fasta pass per vecka dvs på måndagar kl 19 så går jag alltid på pass X eller kör du helt ad hoc dvs vad du känner för den dagen? Jag är mår bäst när jag har fasta rutiner men ändå lite öppet för ändring. Dock blir nog mitt träningsschema denna våren både jätteplanerat samtidigt som det kommer bjuda på överraskningar.

Vad menar jag? Jo mitt mål är 420 träningsminutrar per vecka och då räknar jag inte in vardagsmotion eller mysmotion som det döptes om till på FB sidan dvs om jag cyklar till gymmet eller går en promis på lunchen. Och from denna helgen som kommer är det ju kostrådgivningskurs för mig varannan helg som gör att träningen blir lite annorlunda. Plus ny PT som jag kommer köra med 2 ggr i veckan (tis och tors morgon) och mitt övergripande instruktörsmål för 2012.

Detta gör att visst kommer min träning att vara mer planerad än någonsin men tex kommer ju varje PT-pass bli en överraskning. Jag vet att fokusen är funktionell träning (tex kettlebells, TRX, stegen, pilatesboll, pinnen, olympiska lyft etc) men mitt jobb är ju att dyka upp och prestera mitt bästa medans jag bara blir tillsagd vad jag ska göra. Detta är ju en del utav charmen med PT dvs du pressas till max och utmanar kroppen men du behöver inte planera och tänka så mycket.

Utöver detta kommer jag köra ett styrkepass per vecka själv på helgen (antingen lördag (ingen kurs) eller söndag (kurshelg)). En dag per vecka blir vilodag (dvs antingen helt vila eller promenad för att återhämta kroppen på bästa sätt). Vilodagar blir troligtvis lördag (kurshelg) och fredag (ingen kurs). Men dock lyssnar jag på kroppen och är jag sliten så är det bättre att ta det lugnt än att ånga på.

Och ovanpå detta kommer kondisen som antingen består utav intervallträning på löpband, cross eller rodd. Eller något kuligt pass såsom Latino Jam, BodyAttack, BodyCombat eller liknande. Fram till kursen är avslutad eller egentligen april ut (pga andra träningsäventyr) så är detta alltså mitt träningsschema för att kunna uppnå mitt mål. Mycket träning but I love it!!!

Kommentarer

  1. Vissa fasta inslag men öppet för flexibilitet! Jag rider två lektioner per vecka och dessa ligger på fasta tider onsdag och lördag. På lördagar försöker jag också få in en eftermiddagslöprunda så att jag hinner tanka lite dagsljus. På söndagar gillar jag söndagskombon i gruppträningssalen - body combat + fighter fitness. Coach T tycker att jag ska köra två styrketräningspass per vecka och det lyckas jag allt som oftast med, har jag tur hinner jag även langa in ett kettlebell-pass eller utomhusträningspass. Springa 1-2 rundor i tillägg till lördagsrundan ska jag också och sedan är det ganska fullbokat, i synnerhet om jag ska klämma in en vilodag någonstans!

    SvaraRadera
  2. Ja det var fullbokat men det låter som du gillar det!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Känslor på Akuten

Har du en hinklista?