Lite justering i TKAB och träningen

Insåg i helgen att jag måste göra lite justeringar i mitt TKAB upplägg. Jag kommer ta bort Viktklubben.se dvs att bokföra min mat och träning där. Började den 26 december för jag ville få bättre koll på alla kalorier och portionsstorlek. Valde just Viktklubben.se för att jag använt det tidigare och kände jag orkade inte med något nytt.

Men dels är ju inte verktyget anpassat till LCHF om man säger så och dels så kände jag att det tog emot så förbaskat efter några dagar. Beror på olika saker men jag känner att kaloriräknadet funkar inte för mig. Jag blir mer stressad än hjälpt men samtidigt kände jag att jag inte litade på min egen förmåga. Vad är en portionsstorlek och hur behöver jag äta utifrån träningen?

Efter helgens lärdom och diskussioner så föll allt på plats. Jag vet nu hur stor min portion ska vara för mina måltider samt mellis. Och sammansättningen utav proteiner, fetter och kolhydrater. Har lärt mig mer om hur beräkningen, förbrukningen och uppfattningen utav kalorier går till etc. Plus att under hela förra året räknade jag inte kalorier förrän mot slutet och då kändes det som att nu börjar jag snöa in lite för mycket...

Har nu sedan i lördags skippat det och kör på min nuvunna (eller bekräftat min egen känsla för vad som är rätt för mig) kunskap och jag utbrister nog snart ett halleluja. Känner mig befriad och har ett helt annat matro i kroppen och framför allt knoppen. Visst det är inte många dagar men redan känner jag mig hemma. Det är enkelt och jag känner mig lugn och inget sug. Jag är helt enkelt på banan igen vad det gäller maten!

Den andra saken som jag behöver justera är Träningsupplägget. I lördags efter kursen var jag helt slut i batteriet och jag misstänker att så kommer det vara varje kurslördag. Därför kommer den dagen bli en vilodag och inget annat. Vidare så får kurssöndagen ändras till promenad med maken vilket kommer bli perfekt. Jag får frisk luft, umgås med maken, och kan chattra med honom om allt nytt jag lärt mig.

Testade nämligen mitt nya styrkepass på egen hand i söndags efter kursen. Gick inget vidare av olika skäl. Gymmet vart överbefolkat av människor - speciellt fria vikterna hörna där många av mina övningar ska ske. Sen att jag hade huvudet snurrandes av kostrådgivning gjorde ju inte det hela optimalt :-) Plus att jag fick inte riktigt kläm på smith-maskinen. Fick improvisera lite så nu har jag anpassat tillsammans med Malou.

Man måste kunna ändra sig och justera sin hälsoresa. Går det emot allt man känner och/eller man inte har en chans i hell att följa upplägget justerar man. Annars kommer man misslyckas konstant och vem slår man på då? Jo sig själv. Känner mig mycket nöjd med detta upplägget nu och känner mig laddad att fortsätta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Känslor på Akuten

Har du en hinklista?